Mobiel adverteren in de lift?

Diverse onderzoeken, nationaal en internationaal, bewijzen het: het gespendeerde budget op mobiele media loopt ver achter op de tijd die er door de consument aan besteed wordt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een paar cijfers:
Er zijn in Nederland 6 miljoen smartphonegebruikers, 500.000 meer dan in december 2011bDe tabletgebruikers zijn in minder grote aantallen aanwezig, namelijk 2,8 miljoen. De aanwas hiervan verloopt echter veel onstuimiger dan bij de groep smartphonegebruikers, waarbij de komst van de iPad 2 de grootste impuls heeft gegeven. De smartphone wordt per dag gemiddeld 15 keer gebruikt om nieuws te consumeren, gedurende de hele dag. Een tablet wordt gemiddeld 9 keer per dag gebruikt om nieuws te bekijken, waarbij de piek in de avonduren ligt.

Van het digitale verkeer bij minstens twee grote uitgevers in Nederland, is inmiddels al ruim meer dan de helft afkomstig van mobiele devices. En dat verkeer gaat niet ten koste van het online bezoek! Het aantal pageviews stijgt per maand gestaag en het bereik is inmiddels volwassen geworden.
Google liet vorig jaar al weten dat de conversie bij mobiel adverteren tot wel 43% hoger kan liggen dan bij online. Voeg daar ons eigen onderzoek aan toe, waaruit blijkt dat 63% van de smartphonegebruikers en maar liefst 73% van de tabletbezitters clickt op een mobiele banner. Mits deze geplaatst is in een redactioneel umfeld.

Kortom, van een afstand bezien staat adverteerders niet veel meer in de weg om het mobiele kanaal op dezelfde waarde te schatten als bijv. online. Of zelfs hoger. Geheel objectief ben ik uiteraard niet, maar het lijkt alsof er sinds kort een verandering optreedt. Bij diverse mediabureaus worden mobiele specialisten aangesteld. Standaarden worden vastgesteld, MRAID is het buzzword. Adverteerders denken na over het uitwerken van een mobiele strategie. Er worden serieuze partnerships gesloten, waarbij online als goed voorbeeld dient. Adverteerders en bureaus stellen hogere eisen aan het managen van de campagnes en de resultaten. En niet in het minst: Er komen vaker en grotere budgetten beschikbaar.

Beginnen adverteerders eindelijk het belang van het inzetten van het mobiele kanaal in te zien? Mede ingegeven door de inspanningen en het zendelingenwerk van alle betrokkenen in het mobiele werkveld? De nabije toekomst zal het leren, maar ik heb goede hoop!

Mobile Marketing Nederland 2012 (www.mobilemarketing.nl)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie