Microsoft: meer op de huid van de consument

Robert Heeg was gisteren bij een Microsoft-event en sprak met Jacqueline Smit over het onderzoek dat M. presenteerde:

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Onder de naam Context Matters lanceerde Microsoft gisteren een eigen onderzoek naar het online gedrag van mensen en de invloed van context op webreclame.

Het betreft een onderzoek dat in Nederland geïnitieerd werd. Als country manager van Microsofts Online Services Group presenteerde Jacqueline Smit het onderzoek tijdens het Microsoft-event IM-pact in Naarden.

Meest opvallende eerste resultaten zijn dat ruim 16 procent van de mediatijd tegenwoordig online wordt doorgebracht, en dat mensen niet zozeer surfen maar online een compleet bestaan leiden; ze 'leven' op het web.

Voor Microsoft betekenen de uitkomsten dat het merk steeds meer 'consumer-centric' gaat denken, vertelt Smit. 'Wij waren altijd redelijk product- en applicatie-georiënteerd. Nu gaan we meer kijken naar wat de consument ermee doet.

In software en online services heb je te maken met een samenspel van functionaliteit en de emotionele betekenis ervan voor consumenten. Dat is waar we naar toe gaan. Heel Microsoft zal moeten veranderen.'

Maar ook adverteren moet anders. Smit, die sinds 1 maart 2006 ondermeer verantwoordelijk is voor de strategie en ontwikkeling van Microsoft Digital Advertising Solutions Nederland, vindt het soms ongelofelijk om te zien hoe ver adverteerders achterlopen bij de ontwikkelingen.

'De meesten werken nog in web -3.0 terwijl de consumenten al lang in web 3.0 opereren.' En dat terwijl volgens het Context Matters-onderzoek de helft van de Nederlanders open staat voor reclame tijdens het internetten, waarbij meer dan 19 procent bovendien reageert op aantrekkelijke online aanbiedingen.

'Belangrijk in die online omgeving is hoe je advertenties inbrengt. In principe is die omgeving van de mensen zelf, dus moeten advertenties iets toevoegen aan hun beleving.

'Wij willen adverteerders aan de hand van dit onderzoek kunnen vertellen wie ze waar en wanneer met hun boodschap het beste kunnen bereiken. Daarvoor moeten we wel eerst een verdiepingsslag maken in onze kennis van online gedrag.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie