Merken onder druk

In 2012 realiseerden de A-merken in de Nederlandse Supermarkten nauwelijks enige groei. In een markt die 2,2% groeide, bleven de A-merken steken op 1,6%. Het Private Label groeide 4,7% (!) en zet de opmars onverbiddelijk voort. Er is al vaker gezegd, dat het gebrek aan èchte innovatiekracht vooral de reden van die zwakke groei is (eigenlijk achteruitgang, als je de inflatie in aanmerking neemt …) En dit is met name het geval bij de grote merken!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik heb eens naar de Merken Top 20 van het afgelopen jaar gekeken. Die scoren een omzet bij de supermarkten van €3.705,5 mio (2011 - €3.654,8 mio). Da’s een groei van 1,3% (en dus lager dan het totaal gemiddelde!) Maar als ik de sigarettenmerken (Marlboro, Pall Mall, Camel, L&M en Kent) in deze Top 20 buiten beschouwing laat (zij stegen n.l. met 3,5%), dan wordt het beeld nog schrijnender. Alle andere Top 20 merken scoorden slechts een schamele groei van 0,7%!

Om het beeld nog verder in te kleuren, nog wat constateringen. Het PL (incl. Aldi en Lidl) heeft in Nederland een omzetaandeel van 44%. Dat betekent een omzet van zo’n 14 miljard. De Top 20 merken scoren €3,7 miljard. En de top 100 €7,6 miljard.
Kijken we specifiek naar AH, dan zien we dat het PL aandeel 46% bedraagt. Als we de omzet schatten op zo’n €11 miljard, dan is de omzet van het PL van AH dus zo’n ruwe €5 miljard. Da’s ruim meer dan de Top 20 en twee keer zo groot als de Top 10.

Dus merkenmarketeers, innoveren en de merken nog krachtiger en onderscheidend laden. Het is echt de hoogste tijd!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie