'Plankhond', het Instagramaccount van Fransen met bijna 52.000 volgers uit binnen – en buitenland, geeft podium aan auto’s die te jong zijn voor een klassiekerstatus, maar te oud voor dagelijks gebruik. Modellen die je ooit op iedere straathoek zag, zoals de Opel Vectra of de Peugeot 307. Auto’s waar de meeste mensen hun hoofd niet voor omdraaien. Maurice Fransen wel want, ‘een dure sportwagen bouwen kan iedereen, maar als zo’n betaalbare gezinsauto flopt, dan heb je als automerk echt een enorm probleem. Dat fascineert me’. Of zoals het staat beschreven op Plankhond: ‘Exceptional stories about unexceptional cars’.
Tot mijn grote frustratie hadden mijn ouders geen auto.
Fransen is autoliefhebber zolang hij het zich kan herinneren: ‘Ik herkende als tweejarige al veel automerken. Tot mijn grote frustratie hadden mijn ouders geen auto. Het maakte mij niet uit wélke auto we zouden krijgen, áls we er maar één hadden. Desnoods een Lada. Ik denk dat daardoor mijn liefde voor gewone auto’s is ontstaan. Mijn eerste auto was dan ook een Opel Kadett. Ik vind het leuk om de verhalen achter die huis-tuin-en-keukenmodellen uit te zoeken. Vroeger viel ik al mijn vrienden hiermee lastig en nu kan ik de foto’s en verhalen kwijt op Plankhond. En dat slaat aan; het blijkt dat ik niet de enige ben die van doodgewone auto’s houd.’
Ik vind het leuk om de verhalen achter die huis-tuin-en-keukenmodellen uit te zoeken.
Dan moeten we het ook nog even hebben over de naam Plankhond. Waar komt die vandaan? Fransen: ‘Dat is eigenlijk heel simpel. Een Brabantse vriend van mij had een heel eigen auto-vocabulaire. Oude, slecht onderhouden auto’s noemde hij een ‘plankhond’ of een ‘afgetrapte frikandel.’ Ik vond dat zo grappig dat ik mijn eigen auto ‘de plankhond’ noemde en zo werd het uiteindelijk mijn instagram handle’
De verhalen die Fransen vertelt over zijn van de straat geplukte ‘schatten’ variëren van een leuk weetje over de Nissan Cherry (‘wist je dat dit model door Luv’ werd geïntroduceerd op de AutoRai?’) tot het verhaal achter de totaal geflopte Renault Vel Satis (‘half bestelbus, half limousine, hoe kóm je er op!’). Of de Mercedes A-Klasse, die wereldberoemd werd omdat-ie omkiepte tijdens de ‘eland-test’. Fransen: ‘Het leukste van Plankhond is dat ik er allerlei nieuwe mensen door leer kennen. Zo ben ik bevriend geraakt met een Engelsman die ook gek is op rare auto’s en onlangs een mintgroene A-klasse heeft gekocht. Geweldig, toch?’
De tijd die Fransen aan ‘Plankhond' besteedt is aanzienlijk, ‘maar’ zegt hij: ‘de verhalen zitten vaak al in mijn hoofd, die werk ik dan uit in de avond of in het weekend. Ik heb een vaste column in Autoweek Classics en maak af en toe reportages van evenementen. Zo is er het jaarlijkse Festival of the Unexceptional in Engeland dat ik nooit oversla. Dit event vindt plaats op een gigantisch landgoed waar duizenden plankhond- auto’s staan. Een walhalla waar veel mensen komen die mijn liefde voor unexceptional cars delen en die het ook allemaal niet zo serieus nemen.’
De enige keer dat Fransen zijn hobby wel serieus neemt is op de dag van de Amsterdamse Canal Parade. Fransen: ‘Ik heb best veel volgers in landen waar LGBTQ+-zijn niet geaccepteerd is, of zelfs gevaarlijk. Op die dag post ik een roze auto en schrijf ik een tekst waarmee ik hen een hart onder de riem steek. Het is de enige keer dat ik het bereik van mijn pagina ‘misbruik’ en ik krijg er veel positieve response op. De rest van het jaar blijf ik mensen entertainen met wetenswaardigheden over gewone auto’s. Zolang ik er plezier in heb, ga ik er gewoon mee door, er komen tenslotte continu nieuwe oude auto’s bij.’
Lees ook
- Carriere Marloes Bras (Bever): ‘Zingen is mijn uitlaatklep’
- Carriere Anton-Jan Thijssen (Ajax): 'Door het hardlopen deal ik makkelijker met teleurstellingen en tegenslagen'
- Craft Huib Maaskant, beste miniatuurbouwer van Nederland
- Carriere Communicatiestrateeg Myrthe Geerts begeleidt mensen in rouw: 'Ik had zelf ook graag rouwhulp gehad'
- Carriere Yasin Yildirim: ‘Mensen verder helpen is het mooiste wat er is’