De manier waarop kranten of nieuwsprogramma's het nieuws brengen, sluit niet aan op de interesse van jongeren, concludeert dagblad Trouw.
Jongeren volgen vooral de hoofdlijnen om niet dom over te komen.
Dat blijkt uit een analyse van mediabureau Mira Media.
Jongeren kijken nauwelijks naar het televisienieuws: 3,6 procent van de jongeren tussen de 16 en 24 jaar kijkt naar het 'NOS Journaal', tegen 12,4 procent van de hele bevolking.
Voor jongeren staat nieuws ver af van hun leefwereld. Daarbij is voor begrip van het het nieuws voorkennis nodig die jongeren niet hebben. Ook het taalgebruik, vooral bij politieke kwesties, is te moeilijk.
Regionaal nieuws spreekt jongeren eerder aan.
'Slow- en snacknieuws' zijn ook aantrekkelijke vormen voor jongeren. Snacknieuws bestaat uit korte overzichten waarin in één oogopslag het belangrijkste nieuws te zien is.
Slownieuws laat het verhaal achter het nieuws zien in de vorm van persoonlijke reportages. Nieuws moet voor jongeren ergens toe dienen, het moet ontroeren en boeien.
Daarom zijn programma's als 'PREMtime', 'Man bijt hond' en 'RTL Boulevard' populair. Jongeren hebben weinig belangstelling voor economie en politiek.
Allochtone jongeren zijn vaker geïnteresseerd in het wereldnieuws. De jeugd wil wel nieuws over films, misdaad, moord, rampen en ongevallen. Jongens kijken meer naar actualiteitenprogramma's en lezen vaker een krant.
Meisjes gaan voor emotie- en reality- tv. Ook het opleidingsniveau speelt mee; hogeropgeleiden zien meer nieuwsprogramma's.
De media doen wel pogingen jongeren aan zich te binden. Maar dat kan verkeerd vallen, waarschuwt Mira Media: de doelgroep wil niet als jongere aangesproken worden.
Beter is het om ze hun éigen blad of programma te laten maken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!