Humor is nog steeds succesvol campagnewapen

Humor is van oudsher een beproefd middel om een boodschap over te brengen. Veel reclamemakers maken er daarom maar al te graag gebruik van. Ook ideële organisaties bedienen zich van grapjes om aandacht te krijgen voor hun vaak serieuze kerngedachten. Zo is duurzaamheid niet langer een saai en serieus onderwerp, er mag ook best om worden gelachen. Dat blijkt wel uit recente campagnes rondom duurzaamheid, zoals bijvoorbeeld Food from the hood, Electric Heroes, Movember en de kerstcampagne van Oxfam Novib.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De campagne Electric Heroes richt zich met name op jongeren. In september van dit jaar werden jongeren door middel van komische commercials overtuigd om een elektrische scooter aan te schaffen in plaats van een ouderwetse scooter op benzine. Elektrische scooters zijn namelijk energiezuiniger en veroorzaken minder geluidsoverlast. Toch kampte de elektrische scooter nog met wat imagoproblemen. Door deze campagnefilmpjes heeft Electric Heroes het imago van dit type scooter weten te verbeteren. De campagnefilmpjes zijn te bekijken.

Jaarlijks vind de ludieke actie Movember plaats. Tijdens Movember worden mannen uitgedaagd om de gehele maand november hun snor te laten staan voor het goede doel. Door middel van sponsoren probeerden zij vervolgens zo veel mogelijk geld in te zamelen. Dat geld komt ten goede aan organisaties die zich inzetten tegen prostaatkanker en andere veel voorkomende ziekten bij mannen. Het originele concept, verzonnen door een groep Australische vrienden na een avondje stappen, heeft afgelopen editie wereldwijd bijna 84 miljoen euro opgehaald.

De kerstcampagne van Oxfam Novib heeft humor dit jaar ook zeer succesvol ingezet om hun duurzaamheidsboodschap te verspreiden. In recente campagnefilmpjes van Oxfam Novib zijn verschillende Bekende Nederlanders, zoals Kluun, Marijke Helwegen en Ben Saunders, te zien. De BN’ers krijgen in de campagne bijzondere medespelers. Zo heeft Marijke Helwegen een high tea met een geit en duikt Kluun met een ezel de kroeg in. Door deze campagne wil Oxfam Novib de kijker bewust maken van het belang van eerlijke en duurzame kerstcadeaus.

De duurzame kerstcadeaus van Oxfam Novib zijn feitelijk cadeaus voor mensen in ontwikkelingslanden. Op de website van Oxfam Novib kan bijvoorbeeld een geit worden aangeschaft. Die geit komt niet bij jou in huis, maar gaat rechtstreeks naar mensen die hem het hardst nodig hebben. De koper krijgt wel een leuk aandenken dat aan vrienden of familie kan worden gegeven. Een ideaal cadeau dus, voor mensen die alles al hebben of niet weten wat ze moeten vragen. Doordat de campagne een serieuze boodschap op een geestige manier weten te verpakken, blijft de boodschap een stuk makkelijker hangen en daar gaat het uiteindelijk om!

Bekijk de filmpjes van Oxfam Novib via

Birgit Kamp, Marketing Manager van Tetra Pak Benelux

Noot: de in deze blog weergegeven meningen zijn strikt persoonlijk en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs de visie van mijn werkgever.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie