Had 'Haren' met andere communicatie voorkomen kunnen worden?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Terwijl in kranten en op mediasites de discussie volop woedt, blijft het hier op communicatie-online ijzig stil over 'De slag bij Haren'. Terwijl ik dit schrijf blijft de online poll met de vraag: 'Met slimmere communicatie via social media had Haren-gate voorkomen kunnen worden.' hangen op een 50/50, nietes/welles. Dat vraagt om een debatje wellicht. Met iets meer uitleg van de standpunten. Want als dit met andere communicatie (is dit crisiscommunicatie?) te stoppen was geweest, hoe dan? En door wie? De gemeente Haren die op Facebook tegengas geeft? Ministerie van Justitie? Tegenover elke vrolijk opruiende Tweet, een antitweet van het Harense rampenteam? Of moet het ministerie van Justitie een permanent webcare team oprichten om het internet af te struinen op potentieel uit de hand lopende initiatieven? Dat klinkt wel heel erg naar 'Reichsministerium für Volksaufklärung und Propaganda', en we wilden juist naar minder ministeries.

En dan de rol van de media. Zij communiceerden volop, maar hadden niet te maken met een eenduidig communicerende overheid. Ze konden dus vrijelijk mee-speculeren. Ik vind het opvallend dat de hoofdredacteur NOS zich op verschrikkelijk tegenspreekt. Hij zegt: ...dat de NOS Haren de hele week niet als onderwerp heeft gekozen “...totdat de burgemeester straten ging afzetten en straatnaambordjes liet verwijderen…” Kortom: pas toen sensatie en rottigheid tot de mogelijkheden gingen horen wilde de NOS er aandacht aan besteden. Dan zegt hij: “Het is nieuws dat een meisje een fout maakt op de sociale media en vervolgens een dorp vreest. Dat kan ik niet negeren”. Maar als hij dat echt meent dan had hij daar JUIST eerder in de week melding van moeten maken. Toen was dat inderdaad het nieuws, maar dát heeft hij toen bewust genegeerd. Hij kwam pas in actie toen mogelijke rellen in beeld kwamen. Dat was allang niet meer het nieuws van het meisje en de social media. Martijn Kriens van Upstream maakte een . Er is een verschil tussen nieuws ‘niet negeren’ en met een filmploeg om 18.00 uur een uitzenden, met beelden van verwachtingsvolle jeugd, met sixpacks bier, een prima vooraankondiging, vergelijkbaar met een item voor De Uitmarkt. Ik maak me sterk dat als het journaal zo’n - naar eigen zeggen ‘niks aan de hand’ item zou maken op het Leidseplein (“Er lopen hier nu wel wat mensen maar niet de duizenden die eigenlijk verwacht worden, maar kijk, iedereen bereidt zich er al op voor, het zou zo maar kunnen dat…”) dan is het twee uur later op het Leidseplein ook heel druk, en weer twee uur later rellen.

Alleen met strakke communicatie over een heldere aanpak was daar wellicht iets tegenin te brengen geweest. Of evenmin?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie