Dossier Duurzaam 2010, opgezet door DDB, Intomart GfK en b-open, belicht de verhouding tussen maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en de consument. Uit dit onderzoek blijkt onder meer dat in 2010 70% van de consumenten MVO zeer belangrijk vindt bij de aankoop van nieuwe producten, terwijl dit percentage in 2008 nog 77% was. Behalve de crisis wordt ook als oorzaak aangevoerd dat er een groeiend consumentenwantrouwen bestaat tegenover MVO-claims door het bedrijfsleven. Duurzaamheid zou worden ingezet als een marketingtruc om de milieubewuste en maatschappelijk geëngageerde consument te verleiden tot de aanschaf van groene producten en diensten.
Het is logisch en goed dat consumenten kritischer gaan kijken naar de werkelijke mate van duurzaamheid bij bedrijven en organisaties. Dit is een ontwikkeling die zich in de toekomst waarschijnlijk nog verder door zal zetten. Het is aan het bedrijfsleven om dit serieus te nemen, duurzaam beleid te ontwikkelen en uit te voeren, en aan marketeers om dit duurzame beleid effectief en geloofwaardig te communiceren. Dat kan op allerlei manieren, maar de belangrijkste les zou toch moeten zijn – blijf dicht bij de kern van het bedrijf en beloof niets wat niet waargemaakt kan worden. Als bank is het verstandig om te focussen op gedragscodes, betrouwbaar handelen en het voorkomen van financiële schandalen. Als kledingbedrijf is het belangrijk om kinderarbeid en andere economische excessen uit te sluiten. Als overheidsdienst is het belangrijk om efficiënt met publieke middelen om te gaan en een zo hoog mogelijk serviceniveau voor de burger te ontwikkelen. Iedere keer geldt dat het MVO-beleid dicht bij het hart van de organisatie moet liggen en dat de marketing die relevantie moet benadrukken, want zo ontstaat een onderscheidend vermogen dat zichtbaar en bovendien van waarde is voor de consument.
Bij mijn werkgever Tetra Pak voelen wij ons, gezien de aard van onze activiteiten, sterk verantwoordelijk voor het milieu. Ons duurzaamheidsbeleid richt zich daarom onder meer in België op het hergebruik van drankkartons en in de Benelux op de hernieuwbaarheid van onze grondstoffen. Zo is onze basisgrondstof karton afkomstig van hout uit duurzaam beheerde bossen. Om dit te communiceren hebben we diverse instrumenten ontwikkeld, zoals de organisatie van symposia, informatiecampagnes en andere evenementen. Door transparant te zijn over wat we doen, maken we voor onze stakeholders duidelijk hoe we als Tetra Pak Benelux bijvoorbeeld het FSC-keurmerk ondersteunen en in België onze drankkartons recyclen. Een ander belangrijk aspect van onze boodschap zit echter in ons voornaamste medium zelf, de Tetra Pak-verpakking. Het pak is zo ontworpen dat het stapelbaar is, zodat transport zo efficiënt en milieuvriendelijk verloopt. Bovendien kan de verpakking zelf hergebruikt worden: het karton voor nieuwe papierproducten, het aluminium aan de binnenkant door de metaalindustrie en zelfs de kunststoflaagjes, die zijn gebruikt om te lamineren, kunnen opnieuw ingezet worden. Door dus dicht bij onze core business te blijven en dat op een manier te communiceren die voor iedereen zichtbaar is, namelijk in de verpakking, proberen wij onze bijdrage te leveren aan een beter leefmilieu en een duurzamere maatschappij.
Naast het delen van onze eigen ervaringen zijn we natuurlijk altijd nieuwsgierig naar de inzichten van andere marketeers. Ik kijk er naar uit om te horen hoe jullie omgaan met het overbrengen van jullie duurzaamheidsboodschap!
Birgit Kamp, Marketing Manager Tetra Pak Benelux
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!