Fors minder nieuwe producten in supermarkt

Het aantal nieuwe producten dat in supermarkten is geïntroduceerd, is in de eerste zes maanden van dit jaar fors afgenomen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit een onderzoek van onderzoeksbureau IRI Nederland blijkt dat in die periode ongeveer 750 nieuwe producten in de schappen zijn gekomen, 17 procent minder dan in dezelfde periode
vorig jaar.

Bovendien was van echte innovatie nauwelijks sprake. Het gaat vooral om nieuwe smaakjes, varianten op bestaande producten en nieuwe verpakkingen. Dat was een paar jaar geleden anders.

Toen was er nog een aardige lijst met vernieuwende producten, zoals Senseo, Becel Pro-Active en Vanish Oxy Action.

'De innovaties zijn gedaald tot een dramatisch laag niveau', zei commercieel directeur Johan
Boersma van IRI Nederland dinsdag. Volgens hem laat vooral de vernieuwing onder A-merkfabrikanten te wensen over.'

'Veel retailers kiezen nadrukkelijker voor het huismerken ten koste van het A-merk', aldus Boersma.

'Dat zien we bij Albert Heijn en Super De Boer die met hoogwaardige nieuwe 'huisartikelen'
komen. Het geldt ook voor Edah.'

De prijzenslag is een belangrijke reden dat het aantal introducties flink is afgenomen. 'De retail roept wel om innovaties, maar gooit ze dan gelijk in de strijd om de klanten.'

Nederland noemt de situatie vrij triest. Er is al twee jaar geen omzetgroei. De handel en de industrie houden elkaar in de wurggreep. 'Juist nu is onderscheid harder nodig dan ooit', zei
Boersma.

's Lands grootste merkartikelfabrikanten Unilever zegt het eerste halfjaar niet minder producten te hebben geïntroduceerd dan vorig jaar. 'Juist in tijden zoals deze is het voor ons belangrijk om met vernieuwingen te komen', zegt een woordvoerder.

'Zo hebben we bijvoorbeeld op de markt gebracht en recentelijk een verpakking voor vaatwastabletten die oplost in water. In het eerste halfjaar ging het bij ons om tientallen nieuwe producten.'

Volgens Unilever is voor een grote onderneming makkelijker om met nieuwe producten te komen dan voor kleinere bedrijven. 'Wij geven jaarlijks 1,2 miljard euro uit aan onderzoek en verkopen dagelijks vijf miljoen producten in Nederland.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie