Eerste interview met Tex Gunning van Vedior

Hij spreekt volgende week op Fusion, maar in het Tijdschrift voor Marketing van deze maand staat het eerste interview met Tex Gunning als ceo van Vedior.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gunning vertelt daar over de 125 merken die onder zijn Vedior vallen. Dat zijn er natuurlijk te veel en daar zal in geschrapt worden, zegt hij.

Verder vertelt hij over hoe ook Vedior zich meer bewust moet worden van zijn omgeving. Letterlijk. Zelf heeft hij al besloten dat alle nieuwe Vedior-auto's hybride zullen zijn.

Interessant is ook zijn visie op de rol van marketing. Kijk voor het hele verhaal in TVM, maar hier een kortere beschouwing:

'De industrie is sinds het prille begin van marketing alleen maar bezig geweest met het perfectioneren van het bekende marketingmodel. Dat draait om het begrijpen van consumer needs, het ontwikkelen van nieuwe, innovatieve producten en diensten, vervolgens communiceren en verkopen aan consumenten op een zo effectief en efficient mogelijke wijze.

Loop eens door een winkel en wat zie je? Je ziet meteen dat inmiddels iedereen toegang heeft tot dezelfde advies- en kennisbronnen.. Alle merken hebben dezelfde varianten en claimen dezelfde voordelen.

Hoeveel van die merken springen er echt uit in blinde testen? Hoeveel producten zijn echt gedifferentieerd? Iedereen heeft toegang tot dezelfde advertisingmodellen om te testen en te meten. Zelfs de kleinste spelers hebben toegang tot expertise van wereldklasse.

We zijn toen product- en merkontwikkeling gaan globaliseren om het voordeel te herwinnen. Meer geld en mankracht achter minder merken. Het probleem is alleen dat de concurrentie precies het-zelfde doet.

En vergeet ook niet de boodschap die het huismerk uitzendt.

Huismerken roepen voortdurend heel hard: "Die lui van de A-merken hebben jullie jarenlang te veel laten betalen. Kijk, ik breng jullie een product dat net zo goed is, maar veel goedkoper. Wanna try?"

En al die consumenten die het huismerk proberen....hoeveel verschil merken ze nu echt?

Het marktaandeel van de huismerken in Europa en de VS geeft het antwoord. En dan denk je nog dat je het nu moeilijk hebt? Wacht maar af! Het begint pas.'

Over de oplossing, zegt hij het volgende: 'In januari stond ik een paar uur in een gigantische Tesco-supermarkt in Thailand. In een van de armste delen van het land. Consumenten liepen gewoon keihard van het ene merk naar het andere. Je kon zien dat er geen loyaliteit was of gewoonte. Ik realiseerde me dat deze consument door de handel wordt opgevoed.

'Ik kwam redelijk paniekerig uit die winkel, want we hebben daar grote marktaandelen. Het is een bevolking die niet langzaam met een merk is opgegroeid, zoals wij. Ze hebben geen merkgeschiedenis en hoppen makkelijk van het een naar het ander. Daarin aangezet door de handel.

'Toen heb ik gezegd dat we moesten proberen te bereiken dat consumenten die supermarkt binnenlopen en gewoon vragen om dat ene merk van ons, dat relevant voor hen is. Omdat ze een relatie met Unilever hebben. Omdat het een merk is waarvan ze weten dat het zorgt voor hun leefgebied.

Omdat het een merk is dat hen helpt en zaken mogelijk maakt. Je moet als marketeer die relatie met de consument veel meer verdiepen. Je moet naar die consument kijken als een mens, als een vrouw, als een burger.

'Marketing moet die relatie herdefiniëren en moet niet blijven hangen in een transactie-relatie. Je moet het dieper maken. Unilever doet samen met de bevolking maatschappelijke projecten in dat gebied. Zodat het niet gaat om de prijs van de aanbieding van die week als je de winkel binnengaat, maar om een merk waar je een diepere relatie mee hebt.'

Zo....en nu Vedior...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie