Gisteren was er aan de Keizersgracht in Amsterdam een persbijeenkomst bij Dyson. De eigenzinnige stofzuigerfabrikant zit prachtig, voor een deel in een soort monumentaal tuinhuis, waar ooit ook een tafeltennisclub zat.
Nu waren de media opgetrommeld om te zien dat de techneuten in Engeland weer wat nieuws hebben bedacht: een veel kleinere motor, die net zo veel vermogen levert als de grotere, maar veel efficiënter is. Daarmee kunnen de opvallende stofzuigers van Dyson een stuk kleiner en zuiniger worden.
Want tussen ons gezegd: het waren wel grote, opvallende en dure monsters. Duur zijn ze nog steeds, maar ze nemen wel minder plek in.
Er is nu een nieuwe stofzuiger (prijs: 399 euro!) die volgens managing director Frank Teunissen een geheel nieuw publiek moet aanspreken.
‘De mensen in kleinere appartementen en andere kleine woningen konden we met de bestaande apparaten niet bereiken. Nu lukt dat wel. Hij heeft de helft van de omvang van onze grote stofzuiger, maar is wel net zo krachtig.’
De nieuwe motor is ook in een aantal kruimeldieven gegaan. Sorry, Dyson noemt ze: kruimelzuigers.
Het is volgens de mannen en vrouwen van Dyson het resultaat van 10 jaar onderzoek en ontwikkeling naar motortechnologie. De Dyson Digital Motor V2, zoals het ding heet, heeft Dyson in staat gesteld om kleine, lichte kruimelzuigers (zie foto boven) te ontwikkelen met een gebruikstijd van 10 minuten en een krachtige, constante zuigkracht.
De PR-man: ‘Waar andere tekort komen blijft onze kruimelzuiger doorgaan met schoonmaken. Conventionele kruimelzuigers vertrouwen op filters om kleine stofdeeltjes te verwijderen en verliezen hun zuigkracht als de bak vol raakt. Die van ons gebruikt de gepatenteerde technologie om stof en vuil uit de lucht te verwijderen. En door een levenslang filter en een intern vuilklepje blijft het stof en vuil ook in de kruimelzuiger.’
Je kunt er zeker 10 minuten mee zuigen. Maar wil je de turbo gebruiken dan doet-ie het 6 minuten. Vooral voor het verwijderen van katten en hondenharen schijnt het goed te werken.
Dyson blijft maar zeggen dat de motor ronddraait met 104.000 toeren per minuut. ‘Ja, dat is sneller dan een Formule 1 motor’ .
Ik vroeg Frank Teunissen, de managing director van Dyson Benelux en Scandinavie, wat die markt eigenlijk voorstelt. Een Kruimelzuiger krijg je of koop je en vervolgens sleep je het overbodige ding je halve leven met je mee.
Teunissen: ‘We kijken naar producten en proberen te bedenken hoe ze beter kunnen. Kruimelzuigers verdwijnen al snel in het keukenkastje om daar niet meer uit te komen. Ze doen het gewoon niet zo goed. Wij proberen dat anders te doen.
‘We hebben onze eerste kruimelzuiger 2,5 jaar geleden op de markt gebracht en die heeft nu 25 procent van die markt, in waarde. Terwijl hij vijf keer zo duur is dan de rest. We hebben die markt opengebroken.’
Mooi, maar het is wel een niche. Wat stelt het eigenlijk voor?
‘Deze markt is de afgelopen 2,5 jaar wel 40 procent in waarde gestegen. Dus de winkeliers zijn er blij mee, maar de consumenten ook. Want het apparaat doet het gewoon veel beter. Je ziet dat de concurrentie ook probeert te innoveren en dat het gemiddelde prijspeil omhoog gegaan is. Het is goed opgepakt, terwijl je het toch hebt over een kruimelzuiger van 200 euro.’
In 2007 hebben jullie de Airblade op de markt gebracht. Een handdroger voor de b-t-b-markt. Ik zie ze steeds meer. Hoe gaat het?
‘Hartstikke goed. We hangen al op Rotterdam Airport, in het Rijksmuseum en Ahoy en we praten met de Rai. Het voordeel is zo evident: je bespaart op handdoekjes en het drogen gaat sneller en hygiënischer. Het aandeel van de Airblade in onze omzet is nu al 15 tot 20 procent.
En wat is jullie omzet?
‘We verkopen in Nederland nu zo’n 100.000 stofzuigers per jaar. Met een gemiddeld prijspeil van 200 euro. In België doen we er 70.000, maar daar zijn we in waarde al nummer een in de stofzuigermarkt. In Nederland zitten we na Miele op de tweede plek. Miele heeft nu 29 procent, dat was een paar jaar terug nog 37 procent. Wij hebben 22 procent. In aantallen zitten we op 9 tot 10 procent marktaandeel.
‘In 2004 verkochten we in beide landen samen nog zo’n 40.000 stofzuigers, dus de groei zit er goed in. In de Benelux zetten we nu zo’n 40 miljoen euro om.’
Jullie zijn techneuten. Jullie ontwikkelen een wasmachine die 3.500 euro kost, gewoon omdat hij beter is dan alle bestaande. Jullie kijken niet of er ook een markt voor is. Kunnen en willen mensen het er wel voor betalen?
‘Met de wasmachine zijn we ook gestopt. Hij was inderdaad te duur. Maar voor ons is het wel belangrijk dat mensen tevreden zijn over ons product.
Je ziet dat mensen Dyson aan anderen laten zien. “Kijk eens wat ik nu heb!” Wie laat er nu een nieuwe stofzuiger op verjaardagsfeestjes zien? En ze zeggen ook nog dat hij het zo goed doet. Maar je hebt wel een beetje gelijk: we kijken naar wat er beter kan aan een product en dan gaan we er mee aan de slag. We vragen niet voortdurend aan mensen wat ze zouden willen hebben.’
Jullie zijn wel op tv geweest, het afgelopen jaar…
‘We vonden dat onze merkbekendheid omhoog moest. We zitten nu nu op 80 procent geholpen naamsbekendheid. Top of mind zitten we op 30 procent. Dat is best goed, want we zitten alleen in stofzuigers en kruimelzuigers.’
Jullie goedkoopste stofzuiger kost 299 euro en de duurste 549 euro. Lukt dat nog in deze tijden?
‘Ja. Mensen denken langer na. Nederlanders doen sowieso langer over zo’n aanschaf, maar ze kopen ze nog wel.’
De twee nieuwe kruimelzuigers kosten € 199,- en € 229,-. ‘Maar hij werkt zo goed’, zegt Teunissen, ‘dat je er ook nog een stukje van je tapijt mee kunt doen’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!