Dit zijn de internationale Film Craft kanshebbers

Nu het festivalseizoen begonnen is weten we zo langzamerhand wat dit jaar het beste werk van Nederland was. Maar hoe zit dat internationaal? Wat zijn de grote kanshebbers op het gebied van Film Craft?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door: Bas Welling

In de afgelopen weken mocht ik jureren voor het New York Advertising Festival in de categorie Film Craft. Ik was in eerste instantie een tikje teleurgesteld dat die jurering online plaatsvond en niet op locatie - misschien ook omdat broerlief voor dezelfde categorie wel een week all-inclusive naar Cannes wordt ingevlogen - maar al snel werd ik enthousiast van het werk. Ik zag vele cases waarvan ik het bestaan nog niet wist en die inspireerden om nog meer mooie dingen namens Nederland te gaan maken.

In de categorie Film Craft gaat het al lang niet meer alleen om de perfect gedraaide TV commercials. Wij geloven dat de kracht van het echte filmvakmanschap steeds meer zit in creatieve storytelling die dusdanig spraakmakend is dat het publiek op een actieve manier geboeid wordt. Met instrumenten uit het klassieke ambacht.

Online jureren bestaat voor het grootste gedeelte uit heel snel doorklikken. Toch wisten een paar films wel door mijn human spamfilter heen te komen en zijn ze het delen waard. Voor de goede orde: deze selectie houdt uiteraard geen enkel verband met mijn stemgedrag, want daar schijn ik van het festival niets over te mogen zeggen. 

In deze film bewijst Subaru het gemak van Eyesight door het toe te passen op honderden kleine afstandbestuurbare Subaru&;tjes. Gemaakt zonder CGI maar volledig ‘in-camera’.

In de categorie Visual Effects vond ik deze Australische Vodafone-film heel grappig. Een confrontatie met ons eigen gedrag als je je inner child het laat beleven.

Qua Sound Design viel deze stoere soundtrack op. Volledig live opgenomen in een sportschool.

Muziek is op z’n best als het niet alleen een sfeer meegeeft, maar ook inhoudelijk iets toevoegt. In deze film herken mezelf als ik in de koelkast kijk maar er weer geen biertje in huis is. De ‘Hello, is it me you are looking for’ van Lionell Richie was zelden zo relevant.

;s New Beer Commercial Tap King

Maar mijn voorspelling is dat deze film de hoogste ogen gaat gooien. Het gevoel van opkomende ellende bekruipt je al kijkende. Zowel in regie, camerawerk als montage een perfect uitgevoerde film, die keihard viral ging.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie