De AutoRai: eerste indrukken…

Vanochtend mochten de media de nieuwe AutoRai bezoeken. Wat is de eerste indruk? Auto’s, veel auto’s. Ze lijken allemaal wat dichter op elkaar te staan. Bovendien glimt het allemaal net wat minder dan voorheen. Het verhaal is bekend: recessie, dus zijn de importeurs minder bereid diep in de buidel te tasten voor een glamour-stand. De Franse merken Renault, Citroen en Peugeot zijn er niet. Ik heb ze niet echt gemist. Maar dat komt ook doordat het geheel toch wel een zoekplaatje is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de verschillende zalen zijn thema’s gecreëerd en daar staan de merken door elkaar. Dat is theorie. In werkelijkheid is het thema niet echt nadrukkelijk aanwezig. Je loopt en loopt en ziet daar een Opel en een Audi en een BMW. Je loopt door en dan zie weer een Opel, een Audi en een BMW. En zo gaat het even door.

De man van Lexus vertelde me dat hij op vijf verschillende plekken staat met zijn merk. En dan is Lexus nog een behoorlijk exclusief merk.

‘Het kost me een half uur om alle stands te bezoeken’, klaagt de Lexus-man. Op mijn opmerking dat het voor de bezoeker wel even zoeken zal zijn wil hij (de bezoeker is echt een man, sorry dames) zijn Lexus vinden.
‘Ja, het is echt een supermarkt’, zegt de Lexus-man. ‘Alleen staat daar alle soep bij elkaar. Hier is dat anders. Je moet echt door alle zalen heen.’

Maar hij wil even afwachten. Het volk moet nog komen (vanaf morgen). En, zo zegt hij, het is ook wel weer leuk om hier nu naast Ferrari en tegenover Rolls Royce te staan. Al staat hij dan op een andere plek weer tegenover Kia.

Er is ook nog een merklounge, waar de merken een merkenstand hebben ingericht, maar die is veel kleiner en uniformer dan gebruikelijk. Voor de rest de typische beurstaferelen. Mensen die bellen en hangen in hun stand. Al is het aantal galante dames op hoge benen beduidend lager.

In een van de gangen loopt een van die typische stand-mevrouwen luid bellend. In het zwart met een gouden sjaaltje: ‘Ik sta bij de cabrio’s….ja, dat is wel leuk.’

De zalen staan vol met containers en dat zorgt enigszins voor een uniforme uitstraling. Maar feit blijft dat je op een plek de luxe auto’s vindt, maar op een heel andere plek staat de Porsche 911 naast de Aston Martin DGB Volante en de Bentley Continental GTC Speed en de Lamborghini Gallardo Spyder (265.007 euro). Waarom? Geen idee. Het zal me verbazen als de bezoeker het begrijpt. Nu was het nog rustig, in de drukte van zaterdag en zondag wordt het een doolhof.

Even naar Audi, in het cabrio-gedeelte, waar het merk een Eos van VW direct naast zich moet dulden en een Mercedes aan de andere kant. Aan de overkant loert BMW. De Audi-man ziet me fronzen en wijst enthousiast naar zijn primeur: de Audi A5 cabrio met een prijs van 78.531 euro. ‘Met stoffen dak. Audi is een van de weinige merken die dat nog doet. Het scheelt gewicht en het rijdt beter. Wist u dat…’

Ik laat hem maar gaan en vraag uiteindelijk of hij er veel van verwacht, deze opzet. De vriendelijke man zegt: ‘Ik denk dat er toch vooral mensen komen die koopgeoriënteerd zijn. Het is wel lastig om in deze setting je merkwaarden uit te drukken....maar ze weten ons toch wel te vinden. Hoop ik…’

AllSecur is hoofdsponsor en dat zal je merken ook. De verzekeraar wiens hoofdproduct de autoverzekering is, hoopt op de AutoRai veel potentiële klanten te treffen en heeft dan ook een giga stand ingericht, compleet met botsauto’s.
In de Parkeergarages hangen aan de pilaren kussens van AllSecur. Aan de voorkant, waar ze wel gezien worden, maar eigenlijk geen nut hebben. Ze hadden natuurlijk aan de zijkanten gemoeten om de bezoeker nog enig comfort te geven in de krappe garage.

Hier een aantal foto’s die ik maakte:

De entree...

AllSecur claimt het event...

De mannen hebben nog tijd en de PS3-stand krijgt veel aandacht.

Veel aandacht dit keer voor milieu en 'groenere auto's'.

AllSecur is dol op botsen.

De Amerikanen verlangen erg naar sales...

Ja, ze staan er allemaal...ook de compacte auto's.

Ook Saab laat zich van zijn groene kant zien...

Of de man van Ferrari voor de tv-camera even de motor kan starten en gas wil geven...dat wil-ie wel..

De duurste auto uit het veld is er ook. De Bugatti. Prijs voor consumenten: 2.509.611 euro. Tax free ziet dat er overigens een stuk aantrekkelijker uit: 1.550.000 euro.

Wie heeft die oude Mini daar in de gang gezet?

Voor sommigen wordt het vanavond pas interessant, als de vips komen...

Mannen drinken bier...

Saab laat zich in een andere hal wederom op dezelfde wijze zien. Wel consistent...

Ook de journalist van het FD wil wel eens een Porsche proberen...

De merkenlounge.

De studenten die de stands moeten bevolken zijn gearriveerd..

Het mag wat kosten... de verzekeraar die overal is..

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie