Onze molblogger vanaf het prille begin, Daniëlle Schouten, heeft haar passie gevolgd en een nieuwe baan gevonden. Ze begint op 1 juli bij Porsche als product manager.
Ze is tot die tijd nog development manager bij selexyz. Voordat ze haar ja-woord aan Porsche gaf, schreef ze onderstaande Branddriven. Ze reed daarvoor in…..een Porsche.
Omdat een automarketeer niet over andere merken (van de importeur) én haar eigen merk (van ons) kan en mag schrijven is dit haar laatste Branddriven. Jammer, want ze deed het leuk, maar ja…die verdomde principes.
De maatstaven en toonladders van Porsche
Welke autoliefhebber had vroeger geen poster van zijn favoriete auto boven zijn bed hangen? En wie had geen schaalmodel waar hij uren mee kon spelen? Zonder twijfel zal in de jongensdroom van velen een Porsche gefigureerd hebben. Porsches spreken tot de verbeelding ondanks de schijnbare tegenstellingen die het merk in zich heeft. Exclusief maar toegankelijk, traditioneel maar innovatief. De filosofie van Porsche is al meer dan 60 jaar hetzelfde: maximale prestaties en rijplezier door techniek zo efficiënt mogelijk in te zetten. ‘De Maatstaf’ noemen ze dat bij Porsche. Niet per se als eerste een nieuwe techniek introduceren, maar pas ‘best in class’ bieden als het beproefd is.
De Porsche 911 is het bekendste model en tevens een van ’s werelds beroemdste sportauto’s. Door de jaren heen evolueerde het model en verscheen er een keur aan modelvarianten en speciale edities.
De auto weet zijn oorspronkelijke lijnen echter te behouden, wat bijdraagt aan zijn iconische status. Naast de 911 voert Porsche op dit moment de Boxster (roadster) en de Cayman (coupé) binnen het sportautogamma. In 2002 werd de markt verbreed met de Cayenne (SUV) en in 2009 de Panamera (vierdeurscoupé).
Sommige mensen vinden dat het merk hiermee zijn ziel verliest. Dat doet het misschien wel enigszins, maar de verkopen hebben de onderneming geen windeieren gelegd.
Het merk kent een breed publiek, ‘van oud-ijzer boer tot koninklijk huis’. Een groot deel van de clientèle kenmerkt zich door ondernemerschap. De typische Porscherijder is selfmade man. Of woman. De meeste kopers van nieuwe Porsches zijn rond de 50 jaar. Soms wordt ze een midlifecrisis verweten. Het woord ‘patser’ valt ook wel eens.
Qua concurrentie bevindt Porsche zich in een dynamisch krachtenveld. Aan de ene kant de veel duurdere Ferrari’s en Aston Martins, aan de andere kant de sterkste BMW’s en Mercedessen.
Adverteren gebeurt wel in (high end) auto- en lifestylebladen maar Porsche doet vooral aan below-the-line. Vooral evenementen zoals een (klassieker)rally, golfevent, preview of bezoek aan de fabriek in Duitsland zijn belangrijk voor het merk. Gerichte mailings voor events, diensten of services vinden daarbij altijd hun weg naar klanten en prospects uit naam van een van de zes dealers.
Omdat het merk ook steeds meer vrouwen als klant mag rekenen reikte het dit jaar voor het eerst de ‘Porsche Onderneemster van het Jaar Award’ uit.
Er is een LinkedIn group gestart om contacten binnen het netwerk te onderhouden. Online heeft het merk nog wel wat uitdagingen. De website is informatief, maar nog vooral gericht op zenden. Er zou best wat meer interactie mogen plaatsvinden.
Een aardig voorbeeld waarbij dat wel gebeurde, was toen de importeur vanwege het 60-jarig bestaan op zoek ging naar trotse eigenaren voor hun foto’s en verhalen. Toen kwam de echte fascinatie ook online tot leven.
Voor de rijervaring kreeg ik de Porsche Boxter S mee. Met een 3,4 liter motor met een vermogen van 310 pk net achter de stoelen geplaatst.
Het contactslot – dat er van oudsher voor zorgde dat rijders tijdens races een fractie sneller weg konden rijden - nog steeds aan de linkerkant. De knop met het icoon van twee uitlaatpijpen trekt mijn aandacht. Tijdens het rijden wordt duidelijk waartoe deze dient. Extra muzieknoten. Heerlijk, dat typische Porschegebrul wat je vooral met open dak en in een tunnel spontaan kippenvel bezorgt. De Sport Plus-knop zorgt voor extra rijdynamiek en biedt ‘launch control’. Ha! De auto heeft geen enkele moeite zijn vermogen op het wegdek kwijt te kunnen. De pdk (snelle, dubbele koppeling voor zowel met de hand als automatisch schakelen) met flippers aan het stuur laat hem binnen no-time (vijf seconden) naar de 100 accelereren. Op de Autobahn haal ik uit tot 247, wetende dat daar nog 25 km/uur bij kan. In geval van snel naderend verkeer voor je ‘staat’ de auto met uiterst responsieve remmen voor je het weet weer op 150 km per uur. Alsof het niks is.
De Porsche Boxster S is te koop vanaf 78.072 euro.
Beeld: Casper Heij
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!