Consumentenbond: einde kinderreclame voor ongezonde voeding

De Consumentenbond vindt de overheid 'te soft' in de aanpak van ongezonde voeding. De bond verwacht weinig van een voorlichtingscampagne die in samenwerking met het bedrijfsleven wordt opgezet, en waarschuwt voor dikmakers als vetten en suikers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Consumentenbond eist hardere wettelijke maatregelen, zoals een verbod op reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen.

De bond heeft daartoe vorige week donderdag een eisenpakket overhandigd aan een vertegenwoordiger van minister Hoogervorst van Volksgezondheid tijdens een actie bij de Tweede Kamer. De bond kwam met een boerenkar Het Plein in Den Haag oprijden. Op de kar zaten kinderen en lagen 'de bergen vet en suiker', die zij jaarlijks te veel binnen krijgen.

Uit onderzoek, dat de Gezondheidsraad vorig jaar heeft gedaan, is gebleken dat 40 procent van de Nederlanders te dik is. De raad was vooral verontrust over de sterke toename van te zware peuters en oudere kinderen. Door overdadig te eten en weinig te bewegen lijden steeds meer mensen aan ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten en darmkanker.

Volgens directeur Klaske de Jonge van de Consumentenbond is het te gemakkelijk om te wijzen naar de eigen verantwoordelijkheid van mensen. ‘Het is moeilijk nee zeggen, zeker voor ouders. Er is sprake van een continu bombardement van reclame-uitingen en een overweldigend aanbod van vette happen en snoep.’

De bond wil niet alleen ‘de constante verleiding’ inperken door een verbod op kinderreclame, de

belangenorganisatie eist ook een verbod op zogenaamde gezondheidsclaims, waarmee fabrikanten ongezonde producten aanprijzen. Het is volgens De Jonge misleidend wanneer er op een zakje snoep staat '0 procent vet' of 'vitamine C toegevoegd'.

Verder moeten producenten niet meer onnodig veel vet en suiker in hun artikelen stoppen. Winkels op stations, school- en sportkantines moeten hun assortiment aan betaalbare, gezonde producten uitbreiden. Supermarkten moeten met hun aanbod en winkelindeling consumenten ook verleiden tot een gezonde voedingskeuze. De Jonge: ‘Waarom staan er bij de kassa altijd

bakken snoep, waardoor ouders met hun kinderen in de rij weer constant nee moeten zeggen?’

De minister is volgens zijn woordvoerder blij met de aandacht die de Consumentenbond vraagt voor gezondere voeding. ‘Dit kabinet is echter geen voorstander van nieuwe regelgeving.’

Volgens de zegsman is Hoogervorst in overleg met zorgverzekeraars en de voedingsindustrie om overgewicht via preventie aan te pakken. ‘Het is niet alleen verkeerde voeding. Het gaat om de levensstijl van mensen en te weinig beweging.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie