Premium

Dit willen Nederlandse adverteerders weten over de TikTok Ad Awards

Bastian Verhulst van TikTok geeft uitleg over het prijzenfestival.

TikTok beloont de beste betaalde campagnes op zijn platform met een prijzenfestival. Voor het eerst kunnen merken ook hun Nederlandse campagnes inzenden. Bastian Verhulst, country manager Benelux bij TikTok, rekent op 75 tot 100 cases. ‘Nederlanders zijn best bescheiden.’

De TikTok Ad Awards vinden voor het derde jaar op rij plaats in verschillende landen, waarna per land één winnaar doorgaat naar de Europese kwalificatie. Vervolgens wordt ook op Europees niveau een winnaar gekozen. Vorig jaar was dat pastamerk Barilla met een campagne die opriep om pastarestjes te hergebruiken. Nederland deed voorgaande jaren niet mee aan de Ad Awards, volgens Verhulst omdat dit het eerste volle jaar is dat Nederlandse merken TikTok echt omarmd hebben met ‘kansrijke campagnes om mee te dingen naar de Europese awards’.

Inzenden kan tot 25 september

Dit jaar kunnen adverteerders en bureaus hun beste Nederlandse case wél insturen. ‘We verwachten 75 tot 100 inzendingen’, zegt een optimistische Verhulst. ‘Van Nederlanders wordt vaak gezegd dat ze erg direct zijn, maar op dit vlak zijn we best bescheiden. Mijn commerciële collega’s praten veel met adverteerders en horen nog wel eens onzekerheid over het insturen van cases. Dat terwijl wij tegenwoordig heel veel goede betaalde campagnes zien.’

De kwaliteit van die campagnes mag best eens in het zonnetje gezet worden, vindt Verhulst. ‘Met de TikTok Ad Awards vieren we creativiteit en innovatie.’ En ja, natuurlijk levert het winnen de adverteerder wat op – waarover zo meer. Een case inzenden is gratis en kan tot 25 september.

Inzenden

Een adverteerder zendt zijn case in voor één van de drie categorieën, te weten Greatest Branding, Greatest Performance en Greatest Creative. Verhulst en zijn TikTok-collega’s hopen dus op heel wat inzendingen, maar gaan die niet zelf doornemen. Een onafhankelijke jury van elf personen beoordeelt de Nederlandse inzendingen om tot drie winnaars te komen. In de elfkoppige jury zitten onder andere media- en socialvertegenwoordigers van merken als Netflix, OMD Netherlands, Dept Netherlands, Dentsu Creative Amsterdam en Unilever, net als ceo’s en een creator. Uit deze categorieën wordt één case gekozen die de Greatest TikTok wint en daarmee doorgaat naar de Europese Grand Prix.

Een inzending dient aan verschillende eisen te voldoen. Zo moet het om een betaalde campagne gaan die ergens tussen 25 september 2023 en 25 september 2024 (de deadline van insturen, inderdaad) gedraaid heeft in Nederland, gericht op een Nederlands publiek. Werd de campagne in verschillende landen gedraaid, dan moet de adverteerder één land kiezen. In dit geval Nederland. De adverteerder doet er goed om campagneresultaten te vermelden, bijvoorbeeld een mooie brand lift of sales lift. TikTok kan die resultaten controleren.

Europese Grand Prix

De bekendmaking en uitreiking van de Nederlandse prijzen vindt op 5 november ergens in Nederland plaats. De drie Nederlandse winnaars ontvangen een trofee, online TikTok-badge, paid media-samenwerking om de winst te vieren en advertentietegoed – uiteraard op TikTok. Daarnaast gaan de winnaars door naar de Europese kwalificatie, waar een Grand Prix-winnaar uit komt. Dit prijzenfestival vindt op 27 november plaats in een land dat (nog) niet meedoet aan de Ad Awards, en zal dus niet in Nederland plaatsvinden.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie