Oud-reclameman Don Schothorst is op 75-jarige leeftijd overleden, schrijft De Gooi en Eemlander. Schothorst maakte in de jaren '60 carrière in de reclamewereld en groeide uit tot een controversieel persoon. Zo vertelde hij later openhartig over zijn verslavingen aan alcohol, drugs en seks en haalde hij het nieuws met zijn autobiografie 'De Don, seks, drank & coke: de sensationele opkomst en ondergang van een reclameman'. In die autobiografie, in 2017 uitgebracht, claimde Schothorst dat hij de bedenker was van slogans als 'het Zwitserlevengevoel' en 'melk, de witte motor'.
Foutieve claims
Die laatste bewering leverde al snel een claim van zevenhonderdduizend euro op van de erfgenamen van de echte bedenkers, waarna Schothorst snel toegaf niet de bedenker te zijn. Aan Quote vertelde hij destijds: 'Dat over 'melk, de witte motor' heb ik in mijn enthousiasme geroepen omdat ik jarenlang voor het Zuivelbureau heb gewerkt. Dat is een misverstand en ik betreur dat ik die heb laten ontstaan. Het Zwitserlevengevoel is wel echt van mij, dat is ook van tafel.'
Een uitgebreide reconstructie in Adformatie destijds ontkrachtte die bewering. Uit dat artikel: 'En het minstens zo iconische ‘Het Zwitserlevengevoel’ is verzonnen door Theo Postma, destijds — in 1983 — werkzaam bij Campbell Ewald. Bij dat bureau heeft Don Schothorst wel gewerkt, maar hij was er in 1982 al weg.'
Verslavingsgoeroe
Na zijn val als reclameman zette Schothorst zijn problemen om in zijn werk: hij startte een particuliere verslavingsinstelling. Daar bleef hij tot 2015 directeur en aandeelhouder van. Schothorst leed aan Parkinson en verkeerde de afgelopen jaren in slechte gezondheid.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!