Cannes Lions volledig digitaal, Nederlandse juryleden bekend

Recordaantal vrouwen & vertegenwoordigers brands, platforms, entertainment- en techbedrijven moet tot verdieping expertise leiden bij awards

Cannes Lions volledig digitaal, Nederlandse juryleden bekend

Cannes Lions maakt de juryleden voor het online-festival van 2021 bekend. De juryleden die uit alle uithoeken van de wereld komen, kiezen, beoordelen en bekronen in juni het beste creatieve. Het Lions-winnende werk wordt vervolgens bekend gemaakt tijdens Cannes Lions Live, dat tussen 21 en 25 juni 2021 geheel digitaal zal plaatsvinden en onderdeel is van het nieuwe Lions Membership dat in mei wordt gelanceerd.

Volgens de organisatie representeren de juryleden de absolute elite van het globale industrie talent in alle disciplines. Ook zegt de organisatie dat 51% van de uit vrouwen bestaat, tegenover 48% in 2019.

Meer merken

Verder maakt Lions bekend dat er meer meer merken vertegenwoordigd zijn dan ooit, waaronder: Nike Inc, Levi Strauss & Co, Diageo, Ikea, Mars Incorporated, Mondelez, Beats by Dr Dre, Uber, KFC, Oatly, Squarespace, ByteDance K.K., Nestlé en Aesop.

Daarnaast zijn het de volgende platforms en entertainmentbedrijven die vertegenwoordigd worden: Twitter, Facebook, Netflix, YouTube, Disney+, Spotify, Google, Twitch, en tevens NBCUniversal, Vivendi, Universal Music Group, Columbia Records en Warner Music Central. Onder de globale netwerken die vertegenwoordigd worden in de juries zijn onder ander McCann, Ogilvy, Publicis, BBDO, VMLY&R en Dentsu bekendgemaakt die worden vergezeld door onafhankelijke en agencies als Quiet Storm, Above & Beyond, Stink Studios, Futerra en Tech and Soul.

De Lions legt uit dat het juryproces dit jaar remote plaatsvindt, met juryleden die vanuit hun thuislocaties het werk zullen beoordelen. Er zijn nu 285 juryleden bekend gemaakt, een lijst met 189 additionele shortlist juryleden volgt.

Nederlandse vertegenwoordiging

Cannes Lions wordt in Nederland officieel vertegenwoordigd door het Orange Lions team: Kerrie Finch, founding partner Futurefactor en Kyra Roest, founder Adbusiness Amsterdam.

Finch zegt dat Nederland het bovengemiddeld goed doet op het globale podium en dat het aantal juryleden dat reflecteert. ‘De eerste vijf zijn nu bekendgemaakt en de zes shortlist juryleden volgen binnenkort, waardoor we als Nederland met 11 mensen vertegenwoordigd zijn. Hoe meer awards we als land winnen, hoe meer van onze experts we kunnen verwachten in juries - zo simpel is het. Het is ook belangrijk om aan te stippen hoezeer Cannes Lions gecommitteerd is aan het verbeteren van de diversiteits- en gender balans in haar juries. Ik ben daarom bijzonder trots om te mogen aankondigen dat we dat we dit jaar op het festival vertegenwoordigd worden door meer vrouwen dan mannen uit onze creatieve gemeenschap.’

De Nederlandse jury-afgevaardiging

  • Film Craft Lions: Olaf van Gerwen, founder & global creative director, Chuck Studios

  • Social & Influencer Lions: Sarah Sutton, global media director, Oatly

  • Brand Experience & Activation Lions: Trix van der Vleuten, chief marketing officer Northern Europe, KFC

  • Mobile Lions: Madelon Uljee, ecd, Code d’Azur

  • Sustainable Development Goal Lions: Simon Henzell-Thomas, global director Public Affairs & Advocacy, Ikea

De volledige lijsten zijn terug te vinden op de site van Cannes Lions Awards.

Lees ook: Embassy of Dutch Creativity gaat in camper on tour door Europa

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie