Nederland heeft twee Grand Prix' binnengesleept in Cannes. 'Stukje van mij' van KPN door Dentsu Creative, dat ook nog eens zilver wint, en 'Refurb' van Philips door LePub Amsterdam kregen de hoogste onderscheiding.
Dat Nederland op één en dezelfde dag twee Grand Prix' wint is niet eerder in de 71-jarige geschiedenis van Cannes Lions voorgekomen.
Met name 'Stukje van mij' van KPN is een uitzonderlijk succesvolle campagne met tot nu toe een Grand Prix en drie zilveren Leeuwen achter z'n naam. Verder heeft Pink Chip van DeGiro door de Amsterdamse bureaus Akqa en Amp goud én zilver binnengehaald.
29 Leeuwen voor Nederland
Er zijn donderdagavond Leeuwen vergeven in de categorieën Brand Experience & Activation, Innovation, Creative Commerce, Creative Business Transformation, Creative Effectiveness, Creative Strategy en Luxury & Lifestyle.
Er gingen veertien daarvan naar Nederlandse cases, waardoor de teller op het moment van schrijven op 29 Leeuwen staat (and counting). Daar zitten ook cases tussen die door 'additional agencies' uit Nederland zijn gemaakt, maar dat geldt niet voor 'Stukje van mij', 'Refurb' en 'Pink Chip'.
Bekijk alle Nederlandse winnaars en daarnaast de Grand Prix' per categorie van donderdagavond hieronder.
Brand Experience & Activation
Grand Prix voor The First Edible Mascot van Pop-Tarts door Weber Shandwick New York
Zilver voor Trust the twist van Oreo door LePub Amsterdam (main agency) en Sizzer Amsterdam (postproductie)
Zilver voor Literacy Pen van World Literacy Foundation door MediaMonks NL
Brons voor Beer Retirement van Poker Beer door MediaMonks NL
Zilver voor Bar Experience van Heineken door LePub Milan (main agency), C41 Amsterdam (productie), Boomerang Create Amsterdam, LePub Amsterdam, Synsation Amsterdam en We Are First Amsterdam (additional agencies)
Innovation
Grand Prix voor Voice 2 Diabetes van KVI Brave Fund door Klick Health Toronto
Zilver voor Pink Chip van DeGiro door Akqa Amsterdam (main agency) en Amp Amsterdam (postproductie)
Creative Commerce
Grand Prix voor Cars to work van Renault door Publicis Conseil Paris
Geen Nederlandse winnaars.
Creative Business Transformation
Grand Prix voor Refurb van Philips door LePub Amsterdam (main agency), Ambassadors Amsterdam (productie), OMD Amsterdam (media), Ketchum Amsterdam (pr)
Creative Effectiveness
Grand Prix voor It has to be Heinz van Heinz Ketchup door Rethink Toronto
Brons voor Inclusive by design van Mastercard door McCann XBC New York (main agency) en FCB Amsterdam (additional agency)
Creative Strategy
Grand Prix en zilver voor Stukje van mij van KPN door Dentsu Creative Amsterdam (main agency), Amp Amsterdam en Wefilm Amsterdam (productie), Crabsalad Amsterdam (postproductie), Mindshare Amsterdam (media) en Het PR Bureau (pr)
Goud voor Pink Chip van DeGiro door Akqa Amsterdam (main agency) en Amp Amsterdam (postproductie)
Goud voor Inclusive by design van Mastercard door McCann XBC New York (main agency) en FCB Amsterdam (additional agency)
Brons voor Skip the cow van Flora Plant Butter door Upfield Amsterdam (main agency)
Brons voor Bar Experience van Heineken door LePub Milan (main agency), C41 Amsterdam (productie), Boomerang Create Amsterdam, LePub Amsterdam, Synsation Amsterdam en We Are First Amsterdam (additional agencies)
Brons voor 'Heerlijk helder, hoe je ons ook noemt' (jubileumcampagne) van Heineken door LePub Milan (main agency), Design Bridge Amsterdam (productie), Boomerang Create Amsterdam, LePub Amsterdam en MassiveMusic Amsterdam (additional agencies)
Luxury & Lifestyle
Grand Prix voor Loewe x Suna Fujita van Loewe door Loewe Madrid
Geen Nederlandse winnaars.