Overslaan en naar de inhoud gaan

State of Creativity Cannes: ‘Voorzichtige leiders beperken creativiteit’

Ook spanningen tussen bureaus en klanten lijken een issue, wijst onderzoek van Cannes Lions uit.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Zoals te doen gebruikelijk, publiceert het Festival of Creativity (Cannes Lions) de resultaten van een survey, gehouden onder een kleine 3 duizend creatieve professionals en marketeers. Conclusie? Spanningen binnen de industrie, vooral in de relatie tussen klant en bureau en 'voorzichtige leiders' die creativiteit beperken. Maar eerst maar even het goede nieuws.

related partner content for mobile comes here

Want het rapport meldt ook groei. In 2023 dwongen macro-economische zorgen marketeers de tering naar de nering te zetten, waardoor de ambities van de creatieve industrie bijgesteld moesten worden. In 2024 komt er een veel positiever verhaal naar voren. Bedrijven melden veelbelovende groei en een toename van marketinginvesteringen. Meer dan de helft van de merk- en bureaurespondenten verwacht dat de groei dit jaar sterker zal zijn. Maar nu sluipen er – zo stelt althans de survey vast – nieuwe gevaren.

Discrepanties

Grote woorden: ‘Hoewel het sentiment naar buiten toe optimistisch is, is de industrie innerlijk verdeeld.’ En daarmee doelt Spencer Fox (SVP, business lead, advisory, Lions) in een commentaar op spanningen tussen bureaus en klanten die moeten worden opgelost. ‘Als we het potentieel van creativiteit als groeimotor tenminste willen realiseren.’ Fox spreekt van een communicatieprobleem. Het opvallende is dat de perceptie bij adverteerders anders is dan bij bureaus. Gevraagd naar de onderlinge samenwerking, zijn merken gemiddeld genomen positief, terwijl creatieve partners een heel ander beeld schetsten. Het onderzoek lijkt te suggereren dat merken minder op de hoogte zijn van de realiteit van de situatie.

Gebrek aan creatieve mensen in de bestuurskamer

Respondenten aan de merkzijde gaven dan weer aan moeite te hebben om leidinggevenden creativiteit te laten omarmen. Dit werd deels toegeschreven aan een gebrek aan creatieve mensen in de bestuurskamer, met meer traditionele, risicomijdende marketeers in de C-suite. ‘Ondanks dat de meerderheid van de mensen de grenzen van hun creatieve werk willen verleggen, geven conservatieve leiders hen voelen dat ze dat niet kunnen.’

Wat niet verandert is de kernboodschap die Cannes Lions elk jaar weer op het menu heeft; het belang van creativiteit. Cannes Lions: ‘Merken die creativiteit prioriteren, zien meer kans op groei.’

Onderzoeksopzet

De studie, die volgens Cannes Lions een uitgebreid overzicht biedt van de trends en drijfveren die het creatieve bedrijfsleven vormgeven, is gebaseerd op een wereldwijde enquête onder bijna 3 duizend creatieven en marketeers, samen met één-op-één gesprekken met leiders uit de hele industrie. De volledige State of Creativity, geschreven door Lions Advisory, is voor iedereen beschikbaar en is hier te downloaden.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in