Dat is 5 procent meer dan in 2004. Dit blijkt uit het Jaarboek Bruto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert.
Ondanks de overstap van broadsheet naar tabloid, het nieuwe AD en nieuwe abonnementsvormen zagen de dagbladen de bruto mediabestedingen met 2 procent dalen in 2005.
De komst van Talpa heeft niet geleid tot een enorme toename van de bruto mediabestedingen op televisie. De stijging van 4,6 procent is ruim minder dan de dubbelcijferige groei van de afgelopen jaren en leidde tot een daling van 0,1 procent van het marktaandeel van televisie.
De stijging van de bruto mediabestedingen op televisie vertoont gelijkenis met die van de netto mediabestedingen die het afgelopen jaar stegen met 2,9 procent. Dit betekent volgens Nielsen dat het verschil tussen bruto en netto vrijwel gelijk is gebleven en dat kortingen niet verder toenamen het afgelopen jaar.
De bestedingen op radio stegen met5 procent. Die stijging is gelijk aan die van de totale markt, maar is wel fors lager dan in voorgaande jaren. De shake-out die verwacht werd na de frequentieveiling van twee jaar geleden heeft nog niet plaatsgevonden, wel hebben de Telegraaf Media Groep en PCM een belang genomen in respectievelijk Sky Radio en Arrow.
De markt van publiekstijdschriften wordt de laatste twee jaar overspoeld met nieuwe titels: in 2004 en 2005 werden achtereenvolgens 52 en 72 nieuwe titels gelanceerd.
De bruto mediabestedingen namen met 4 procent minder hard toe. Opmerkelijk goed gaat het met buitenreclame (+18 procent) en internet (+43 procent), hoewel daarbij de kanttekening geplaatst dient te worden dat de groei deels het gevolg is van de toevoeging van een aantal exploitanten aan de registratie.
Ondanks de dalende bezoekersaantallen namen de bruto mediabestedingen van bioscoop toe met 7 procent.
In 2005 voegde Nielsen Media Research ook twee nieuwe mediumtypen toe aan de registratie: direct mail (in samenwerking met TPG Post) en teletekst. De totale bruto mediabestedingen in 2005 inclusief deze mediumtypen komen uit op ruim ? 6,3 miljard. Direct mail is na televisie het grootste mediumtype met een aandeel van 12 procent.
De bruto mediabestedingen zijn gebaseerd op de registratie van advertenties van nationale merken en diensten (excl. lokale advertenties, personeels- en rubrieksadvertenties). Advertenties worden gewaardeerd tegen de geldende tariefkaarten van de betreffende media. Eventuele kortingen of speciale prijsafspraken worden buiten beschouwing gelaten.
De werkelijke (= netto) mediabestedingen zijn doorgaans een stuk lager. Zo zei Harry Dekker van Unilever gisteren nog dat de 220 miljoen euro die Nielsen registreert voor Unilever, in werkelijkheid niet meer dan 100 miljoen euro zijn.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!