Blogs geen primaire nieuwsbron

LexisNexis, in Nederland onderdeel van Reed Elsevier, onderzocht het gebruik van traditionele media versus online en user-generated content onder 1500 mensen in de leeftijd van 25 tot 64 jaar. De respondenten, die werden onderverdeeld in de groepen "business professional" and "consumer", werd gevraagd welke nieuwsbronnen zij vertrouwen als het gaat om belangrijk nieuws.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De helft van deze (Amerikaanse) consumenten zapt naar een landelijke televisiezender, 42% vertrouwt de radio, een derde de locale nieuwsbronnen of een locale televisiezender, en een kwart bezoekt de websites van gedrukte media of (r)tv-zenders. Slechts 6% vertrouwt op sites met user-generated content zoals blogs, user groups en chat rooms, meldt Clickz. Als je dit naar Nederland doortrekt zou dat betekenen dat slechts 1 op de 17 internetters een burgerjournalistieke blog als vertrouwt als het gaat om belangrijk nieuws.

In de toekomst verwacht 52% nog steeds de traditionele nieuwsbronnen als primaire of meestbezochte nieuwsbron te gebruiken, en 35% verwacht vertrouwen te hebben in zowel traditionele als 'nieuwe' nieuwsbronnen.

Het web wordt wel als belangrijkste bron gezien voor entertainment nieuws; blogs, user groups en chat rooms worden hiervoor hoger aangeslagen dan radio en magazines.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie