Het was indertijd een veelbesproken fenomeen: een A-merkfabrikant ging in de retail.
Maar vandaag schrijft het AD dat in het eerste weekend van maart de Bertolli Cafés definitief hun deuren sluiten. Einde oefening.
De broodjeszaken van het Brits-Nederlandse voedingsmiddelenconcern Unilever voldeden niet aan de verwachtingen, zo laat een woordvoerster weten aan het AD.
De eerste Bertolli-lunchroom ging in september 2001 open aan het Plein in Den Haag. De Amsterdamse vestiging in de Leidsestraat volgde in mei 2002.
Later kwam er ook nog een filiaal in het Haagse museum Mauritshuis, maar deze is inmiddels al een paar maanden gesloten.
Doel van de Bertolli-zaken was om de introductie van de in 2000 in de markt gezette Bertolli-panini's te promoten, zegt de Unilever-woordvoerster.
'Die panini-broodjes verkochten we in de supermarkten. We hoopten daar met de Bertolli Caffès extra aandacht voor te generen en de sfeer en het imago ervan neer te zetten.'
De broodjes werden in de supers echter geen verkoopsucces en al in 2004 werd de naam 'Bertolli-panini' vervangen door 'tramezini'. Deze tramezini's zijn alleen nu alleen nog te koop bij tankstations en vliegtuigen. Daar sloegen ze kennelijk wel aan.
De cafés waren meer een duur marketinginstrument dan dat ze echt omzet haalden. Het bleek voor Unilever ook erg moeilijk om zo'n winkel draaiende te houden. Het is gewoon hun 'ding' niet. De shops werden altijd buiten de gewone activiteiten gehouden. Ze werden uit een experimenteer-potje betaald en Unilever hoopte er ervaring mee op te doen, het was marktonderzoek en marketing.
De ijswinkels Swirl's en Ben Jerry's en de Rotterdamse soepwinkel Unox Soup Factoy blijven overigens wel open. Vooralsnog?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!