Dat de snelle opkomst en intensieve gebruik van smartphones en tablets ons mediagebruik verandert is adverteerders natuurlijk niet ontgaan. Na eerst een flinke verschuiving in de mediabudgetten de afgelopen jaren van print naar online staat de komende jaren mobiel adverteren hoog op de agenda. De grote vraag is dan ook; zullen print en digitaal mobiel naast elkaar bestaan of zal mobiel uiteindelijk in een nieuwe vorm de rol van de traditionele media overnemen?
Uitgevers experimenteren volop met mobiele websites, apps, ebooks, secondscreen concepten en meer. Maar je medium en daarmee businessmodel vervangen door iets anders is niet gemakkelijk. Daarnaast is het geloof er ook niet op grote schaal dat kranten en magazines volledig zullen verdwijnen. Een aantal uitgevers verkent momenteel augmented reality als tool om een brug te slaan tussen hun print media en mobile apps. Een logische stap als je het mij vraagt omdat wanneer je augmented reality inzet als service tool je letterlijk de smartphone gebruikt om interactief contact te maken met de inhoud van een krant of magazine.
Telegraaf Media Groep (TMG) liet eind vorig jaar als een van de eerste grote uitgevers zien dat zij met een van hun grote publiekstrekkers gingen experimenteren met augmented reality. Tijdens het kerstnummer van de Telegraaf werd groots uitgepakt door de redactie om het publiek kennis te laten maken met foto’s die spontaan veranderden in bewegend beeld zodra je een iPhone met een speciale applicatie er boven hield. De exacte cijfers zijn bij mij niet bekend maar binnen 1 dag stond de augmented reality app. Aurasma, waar zij gebruik van maakten, op de nummer 1 positie in de Nederlandse appstore.
“Dit experiment slaat een brug tussen de gedrukte krant en onze digitale videoactiviteiten”, zegt Jan-Kees Emmer, adjunct hoofdredacteur van De Telegraaf. “De krant begint als het ware te praten en te bewegen. De techniek die Aurasma gebruikt is niet nieuw. Die werd eerder al toegepast op enkele tijdschriften maar nog nooit op een krant met zo’n grote oplage als die van De Telegraaf.”
Hoe wordt augmented reality nu dan ingezet?
Als eerste zien wij momenteel dat er veelal gebruik wordt gemaakt van externe applicaties en dat langzaam aan uitgevers augmented reality als tool beginnen op te nemen in hun middelen mix. Momenteel zien wij in Nederland nog geen uitgevers die eigen met augmented reality geintegreerde applicaties in de markt zetten. In Duitsland is dat anders daar probeert Bauer Media het al met een externe AR scanner die onder een eigen label in de markt is gezet. De functionaliteit is niet geïntegreerd in een second screen beleving.
We zien bij de uitgevers en adverteerders dat met name de functie van beeldherkenning wordt gebruikt om redactionele en reclame filmpjes te laten verschijnen in augmented reality of zelfs fullscreen op de telefoon te laten opstarten. Het is heel logisch dat deze functie wordt gekozen omdat in deze vorm met name content dat reeds in het huidige productieproces is opgenomen wordt hergebruikt.
Een andere ontwikkeling zien wij bijvoorbeeld bij de Nederlandse uitgevers die Layar gebruiken als applicatie. Deze partijen richten zich momenteel meer op de commerciële kant van het spectrum. Bijvoorbeeld het laten verschijnen van meer info buttons of koop nu buttons in augmented reality op de printuitingen.
Meer Nederlandse publishers nemen de eerste stap
Dus TMG die ik in het eerste voorbeeld noem is zeker niet de enige Nederlandse uitgever die met augmented reality experimenteert. Eerder liet Sanoma Media zien dat zij met hun succesvolle magazine LINDA wilden kijken hoe haar lezeressen zouden reageren op een met augmented realtiy verrijkt nummer. Senefelder Misset en PostNL hebben augmented reality inmiddels omarmt evenals NRC Media. Deze laatste partij kondigde op 20 maart in een interview met het Nederlands Media Nieuws aan dat zij augmented reality zien als een middel dat zij commercieel willen gaan inzetten. Deze drie partijen maken gebruik van de augmented realtiy app Layar.
Een paar weken geleden werd bekend dat de bovenstaande uitgevers onderdeel waren van een zorgvuldig geplande introductie campagne van Layars nieuwste service genaamd: Layar Creator. Een zeer geavanceerd online publicatie tool gericht op het verrijken van magazines met augmented reality. Met de Layar creator tool kunnen uitgevers eenvoudig online doormiddel van een “drag & drop” tool pagina’s van hun magazines voorzien van een digitale laag (augmented content). De tool bevat momenteel nog maar een beperkt aantal mogelijkheden maar in mijn ogen ruim voldoende om de eerste stappen met augmented reality te zetten. De enige voorwaarde is voorlopig dat de eindgebruiker de augmented content alleen kan bekijken via de Layar app. Wat op zich natuurlijk goed is voor de markt want hoe meer mensen in dezelfde applicatie gebruiken, hoe aantrekkelijker het wordt voor marketing partijen om er commerciële activiteiten op te ontplooien.
Maak zelf een augmented reality concept in 5 minuten met Layar Creator
Met deze vooralsnog gratis tool gratis te gebruiken door iedereen en het is echt te simpel voor woorden. In het licht van mijn voorliefde voor deze nieuwe presentatie techniek wil ik jullie aanraden / uitdagen om nu zelf in 5 minuten met de Layar Creator een eigen augmented reality concept live te zetten. Ik neem jullie in een paar simpele stappen mee in het proces.
- Stap 1: Ga naar Layar.com en maak een account aan. (username + email + password)
- Stap 2: Wanneer je bent ingelogd klik je rechts boven op de knop Creator.
- Stap 3: Maak een campagne aan. Die knop kun je niet missen. (Titel + campagne naam en klaar)
- Stap 4: Upload een advertentie pagina of iets anders en sleep de knoppen die rechts staan op het werkblad. (Het wijst zich vanzelf)
- Stap 5: Bewaar de pagina, klik op campagne overzicht en dan op publish
Nu ben je klaar… je eerste augmented reality kanaal op Layar is door iedereen te bewonderen!
Hoe moet de integratie van augmented reality zich ontwikkelen?
De hierboven gegeven voorbeelden zijn een goede eerste stap om het lezerspubliek kennis te laten maken met augmented reality en het nieuwe gedachtegoed om de smartphone in combinatie met de geprinte titel te gebruiken. Maar het is zeker nog niet voldoende om lezers dit nieuwe gedachtegoed massaal te laten omarmen. Wij hebben het immers over gedragsverandering en daarbij is het belangrijk dat je als uitgever echt iets waardevols te bieden hebt en de lezer een reden geeft om keer op keer zijn smartphone te willen gebruiken naast de print titel.
Nu wordt het echt leuk want met de komst van mobile en augmented reality kunnen we gaan nadenken over hoe bijvoorbeeld magazines en mobile naast elkaar en zelfs als fysiek verlengstuk van elkaar kunnen bestaan. Natuurlijk moet het voor lezers mogelijk zijn om elk medium afzonderlijk van elkaar te gebruiken maar wanneer ze in combinatie met elkaar worden gebruikt moet er een duidelijke meerwaarde ontstaan. Juist het combinatiegebruik moet het nieuwe uitgangspunt vormen voor de uitgevers en haar adverteerders om voor de lezers concepten op te ontwikkelen die een emotioneel en commercieel nut bedienen. Mijn ervaring is dat er zorgvuldig moet worden geëxperimenteerd met het vinden van de juiste balans bij het met augmented reality verrijken van de bladen. De succesformule zit hem in de juiste mix augmented reality op het gebied van redactioneel, commercieel en met entertainment content.
Mobile Marketing Nederland 2012 (www.mobilemarketing.nl)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!