Ik noem er hier één: een onderzoek van VODW (Christiaan Koenders) en de Rijksuniversiteit Groningen (Peter Verhoef) naar actiemarketing.
Wat iedereen al vermoedde: het aantal actiecampagnes neemt toe, maar ze leggen ook een groot beslag op de marketingafdeling die vaak helemaal niet toegerust is om al die acties goed uit te voeren. Gevolg: er wordt veel verspild.
Op marketing-online.nl hebben we er vandaag al wat over geschreven, ik kan hier ook niet alles weggeven (je moet wachten tot woensdag), maar een paar puntjes dan...
De afgelopen jaren hebben organisaties het aantal actiecampagnes verdubbeld. Aan het uitdenken en voorbereiden van deze campagnes besteden zij gemiddeld 42 procent van hun marketingcapaciteit.
'Het omzetresultaat dat organisaties behalen met actiecampagnes, staat echter vaak niet in verhouding tot de geïnvesteerde marketing capaciteit', concluderen de onderzoekers.
'De conversie van individuele campagnes varieert sterk en de toename van het aantal campagnes stelt organisaties voor grote operationele problemen.'
De conclusie: 'Ondanks het grote capaciteitsbeslag en de vele actiecampagnes realiseren slechts enkele organisaties hier een groot deel van hun omzet mee.'
Er is dus een verschuiving van thema naar actie-campagnes en die werken ook niet goed, omdat de organisatie het niet aan kan....
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!