Premium

ShowHeroes start in Nederland met contextuele advertentievorm voor connected tv

Adverteren op smart-tv wint aan populariteit. ShowHeroes springt hierop in en hoopt merken aan zich te kunnen binden.

Een smart-tv ter illustratie
Afbeelding: Shutterstock

ShowHeroes Group, een onafhankelijke technologieleverancier van digitale videocontent en advertentieoplossingen, start een nieuwe advertentievorm voor connected tv in Nederland. Deze advertentievorm heet Native CTV en toont contextuele reclame op het tv-scherm van de consument.

Connected tv – vaak aangeduid als ctv – stelt merken in staat om te adverteren op tv’s met een slim besturingssysteem. Op dergelijke smart tv’s kijkt de consument tv- en andere videoprogramma’s via apps in plaats van via lineaire televisiekanalen. Voor, tijdens en na video via apps zijn advertenties te plaatsen. Die markt zit in de lift. Brancheorganisatie van adverteerders IAB voorspelt voor 2023 een wereldwijde groei van 14,4 procent in ctv-advertentie-inkomsten. ShowHeroes is één van de bedrijven die inspeelt op de toenemende interesse in ctv-advertenties.

De Duitse partij lanceerde begin vorig jaar Native CTV in zijn thuisland en het Verenigd Koninkrijk. Met goede resultaten op zak breidt Native CTV uit naar vier andere landen, waaronder Nederland. ‘Wij bieden tot dusver als enige partij in Nederland native ctv advertising aan’, vertelt Erik Dubbeldeman (countrymanager Benelux) tegen Adformatie. ‘Native CTV zijn advertenties die rekening houden met campagneonderwerpen en de merkboodschap. Merken kunnen zo veilig en op een gecontroleerde manier adverteren op het grote scherm.’

Benelux-strategie

Volgens Dubbeldeman voert ShowHeroes nu gesprekken met adverteerders. Hij kan nog geen namen geven. ‘Maar er is interessante tractie.’ ShowHeroes werkt samen met de bekendere ctv-platformen: Rakuten, Samsung Ads en Pluto TV.’ Deze platformen zijn geïnstalleerd op smart-tv’s die in Europa verkocht worden. In Nederland is Samsung Ads de meest bekende partij. ‘In principe hebben we één aanpak voor de hele Benelux’, geeft Dubbeldeman aan. ‘Maar in België maken we uiteraard wel onderscheid tussen Nederlandstalige en Franstalige tv-gebruikers. Die kun je targetten op de systeemtaal van hun smart-tv.’ ShowHeroes zegt een foutmarge te hanteren voor het kleine deel van de consumenten die hun smart-tv in het Engels gebruikt.

Eigen contentstudio

Adverteerders kunnen bij ShowHeroes eigen videoreclames voor ctv aanleveren of de reclames laten maken door ShowHeroes. Het bedrijf heeft hier een contenttak van vijftig man voor (op een medewerkersbestand van ruim vierhonderd), gevestigd in een studio in Letland. Dubbeldeman: ‘We zien regelmatig dat er content aangeleverd wordt die niet volledig geoptimaliseerd is voor ctv. Misschien komt dat omdat de commerciële tak van media vaak later aanhaakt dan de creatieve tak. Wij kunnen die aangeleverde content optimaliseren maar ook content maken in opdracht van de adverteerder. Bijvoorbeeld een advertentie met matchende videocontent voor een low interest spaarproduct van een financiële dienstverlener. We willen de transitie van content naar de boodschap van de adverteerder zo natuurlijk mogelijk laten verlopen.’

Adverteren op ctv

Adverteren op ctv wint mede aan populariteit omdat videostreamingsdiensten een abonnement met advertenties omarmen. Zo lanceerde Netflix in november een abonnement waar consumenten minder voor betalen in ruil voor het verplicht bekijken van vier tot vijf minuten reclame per uur. Concurrent Disney+ biedt een vergelijkbaar advertentie-abonnement aan. De advertentie-ondersteunde abonnementen van Netflix en Disney+ zijn op moment van schrijven nog niet in Nederland beschikbaar. Videoland (in handen van RTL) biedt hier wel een abonnement met reclames aan. RTL en Talpa willen ook een NLziet-abonnement met reclame, geven ze aan tegenover Adformatie. De NPO wil dit echter niet.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie