Meer dan honderd bekende merken adverteren bij de start van Disney+ Basic op de streamingdienst. Ook de bekende mediabureaus werken mee. Dat meldt Disney bij de lancering van het goedkopere abonnement, dat gisteren live is gegaan en kijkers vier minuten reclame per uur toont. Het abonnement start in de Verenigde Staten en moet volgend jaar ook in Nederland uitkomen voor een nog onbekende prijs.
Breed scala adverteerders
Het Disney+ Basic-abonnement is begin dit jaar aangekondigd en Disney spreekt sinds mei met adverteerders en mediabureaus over de advertentiemogelijkheden. Die partijen blijken happig. Bij de start werken Dentsu, Havas, Horizon, IPG, Omnicom Group, Publicis, RPA, Stagwell en WPP mee. Zo kan Disney+ naar eigen zeggen advertenties uit allerlei categorieën aanbieden, waaronder financiële dienstverlening, retail, telecom, reizen, technologie en auto's.
Ook de lijst met deelnemende merken is indrukwekkend. Disney noemt onder meer Meta (Facebook, Instagram en WhatsApp), Google, T-Mobile en Nintendo als techbedrijven. Uit de reisbranche doen onder meer Expedia, Booking.com, Marriott en Airbnb mee. Andere bekende merken die per direct adverteren op Disney+ Basic zijn Lego, Chanel, UPS, Honda en P&G.
Variatie voor de kijker
De reclames op de streamingsdienst duren vijftien of dertig seconden en mogen niet te vaak herhaald worden, benadrukt Disney. Het bedrijf zegt technische maatregelen genomen te hebben om kijkers uiteenlopende, relevante advertenties voor te schotelen. Ook als zij uren per dag naar de streamingsdienst kijken. Zo zegt Disney adverteerders gevraagd te hebben om verschillende varianten van zijn reclames te maken.
Het strenge beleid van Disney rondom 'gevoelige' advertenties haalde overigens deze zomer het nieuws. Amerikaanse politici waren (en zijn) boos dat Disney geen reclames toestaat rondom onderwerpen als het recht op abortus, strengere wapenwetgeving en klimaatverandering.
Advertentiemodel
De prijsvoering van Disney+ Basic is opmerkelijk. Disney kondigde in augustus aan dat het Basic-abonnement 7,99 dollar per maand gaat kosten. Dat was destijds evenveel als het reguliere abonnement, dat meer functies heeft en geen advertenties laat zien. Disney maakte daarom van de gelegenheid gebruik om het reguliere abonnement 38 procent duurder te maken, tot 11 dollar per maand. Onderzoeksbureau Kantar verwacht dat - mede door de veranderde prijsstelling - één op de vier Amerikaanse Disney+ abonnees wil overstappen van het duurdere naar het goedkopere abonnement.
Voor Disney zijn de reclame-inkomsten uit het nieuwe Basic-abonnement belangrijk. Het bedrijf verliest nog steeds veel geld aan zijn streamingsdiensten, wat tot ontevreden aandeelhouders geleid heeft. Onlangs verving Disney zijn algemeen directeur.
Ook concurrent Netflix heeft een reclame-ondersteund abonnement in het leven geroepen. Dit Netflix With Ads-abonnement toont vier tot vijf minuten per uur reclames en kost in de Verenigde Staten 6,99 dollar per maand. De prijzen in Europa lopen uiteen van 4,99 tot 5,99 euro. Het abonnement is vooralsnog niet in Nederland te gebruiken.