Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is een mediahype?

In het op 12 februari te verschijnen boek 'Mediahype' doet mediasocioloog Peter Vasterman verslag van zijn onderzoek naar het verschijnsel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aan de hand onder meer de berichtgeving over zinloos geweld, seksueel misbruik en de nasleep van de Bijlmerramp beschrijft hij hoe mediahypes ontstaan en wat de gevolgen zijn voor de kwaliteit van de berichtgeving. Bovendien komt aan bod welke invloed mediahypes kunnen hebben op de percepties bij publiek en politiek.

related partner content for mobile comes here

Vasterman concludeert dat mediahypes op gespannen voet staan met de professionele standaarden van de journalistiek. Deze nieuwsstormen kunnen bovendien leiden tot onzorgvuldige en eenzijdige berichtgeving, ongenuanceerde dreigingsbeelden, onnodige verontrusting bij het publiek en onbezonnen reacties bij overheden.

Peter Vasterman (1951) is als mediasocioloog verbonden aan de School voor Journalistiek in Utrecht. 'Mediahype' verschijnt bij Uitgeverij Aksant.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in