Wat is een mediahype?
Aan de hand onder meer de berichtgeving over zinloos geweld, seksueel misbruik en de nasleep van de Bijlmerramp beschrijft hij hoe mediahypes ontstaan en wat de gevolgen zijn voor de kwaliteit van de berichtgeving. Bovendien komt aan bod welke invloed mediahypes kunnen hebben op de percepties bij publiek en politiek.
Vasterman concludeert dat mediahypes op gespannen voet staan met de professionele standaarden van de journalistiek. Deze nieuwsstormen kunnen bovendien leiden tot onzorgvuldige en eenzijdige berichtgeving, ongenuanceerde dreigingsbeelden, onnodige verontrusting bij het publiek en onbezonnen reacties bij overheden.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisPeter Vasterman (1951) is als mediasocioloog verbonden aan de School voor Journalistiek in Utrecht. 'Mediahype' verschijnt bij Uitgeverij Aksant.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid