TV is dood, lang leve Google TV


Op dezelfde dag dat STIR en SKO bekend maken dat het online tv-kijken het afgelopen jaar enorm is gestegen kondigt Google op haar op haar I/O developer conference Google TV aan. Gezien de mogelijkheden van deze software zullen de cijfers van STIR en SKO volgend jaar een nog grotere stijging laten zien. Maar daar blijft het niet bij. Als Google TV een succes wordt zal het namelijk ook de nodige consequenties hebben voor de hele tv industrie en haar advertentiemarkt.
Het idee achter Google TV is dat voor de consument het slimme internet wordt gecombineerd met het comfortabele tv-scherm. De kijker kan content zoeken in zowel het reguliere tv aanbod, on demand aanbod van de kabelmaatschapprij, het complete internet als opgenomen/gedownloade content. In de nieuwe tv’s van Sony die in het najaar op de markt komen zal de technologie al ingebouwd zijn. Heb je een andere tv dan komen er in samenwerking met Logitech set-top boxen die aangesloten kunnen worden. Doordat er gebruik wordt gemaakt van het open source Android platform zal Google TV ook toegang krijgen tot de Android Marketplace (en kunnen developers zich dus uitleven) en zal ook een koppeling met de Android telefoons mogelijk zijn. Dit laatste maakt het niet alleen mogelijk om je telefoon als afstandsbediening te gebruiken maar maakt het ook makkelijker om applicaties van bijvoorbeeld Facebook, Spotify of Twitter op de TV te gebruiken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
De consument zal er dus zeker voordeel van hebben. En Google natuurlijk ook.
Maar hoe zit dat met de andere partijen uit de tv industrie, zoals de adverteerders, producenten, zenders en kabelmaatschappijen?
Voor adverteerders kan het een zegen zijn. Google zal er op termijn zeker haar matching technologie op los laten zoals ze die nu ook met Adwords en display advertising gebruiken. Adverteerders kunnen dan dus op basis van content (en eventuele additionele informatie die bij Google bekend is over surf- en mailgedrag) hun boodschap beter targetten waarbij het niet uitmaakt of die content een reguliere tv uitzending is of een video van internet. En dan kunnen er ook nog verschillende vormen zijn van video/commercials tot bijvoorbeeld de tekstadvertenties zoals we die in YouTube kennen. De consument kan immers met een druk op de knop doorklikken naar meer informatie. In principe zou een adverteerder ook real time via een Twitter kanaal haar volgers kunnen voorzien van extra informatie. Maar wie gaan deze advertenties dan inkopen? De mediabureaus die nu tv zendtijd inkopen bij de zenders/exploitanten of de searchbureaus die nu al bekend zijn met de inkoop via Google en al haar statistieken?
De verhoudingen tussen de producenten en netwerken zullen onder druk komen te staan. Open platformen vormen een bedreiging voor het huidige licentiemodel, dat nog op distributie in verschillende regio’s en perioden is gebaseerd. Een volwaardige browser zoals Google TV geeft de gebruiker voldoende alternatieven. En producenten ook de mogelijkheid om de tv-kijker rechtstreeks te bereiken zonder tussenkomst van een tv-netwerk.
De CEO van Google, Eric Schmidt, geeft in een interview met Fox Business aan nu nog niet te kunnen voorzien van welke bedrijven het businessmodel bedreigd zal worden, maar dat de kabelmaatschappijen de service zullen omarmen. De penetratie van kabelinternet zal nog sneller stijgen alsmede de vraag naar de premium verbindingen.
En dan zegt Google ook nog dat ze tot nu toe slechts het topje van de ijsberg hebben laten zien. We kunnen dus nog het nodige verwachten in de toekomst. Ik kijk er met belangstelling naar uit.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid