Consument gestuurd door andere klanten, ratio en emotie


De hedendaagse consument beslist niet meer in zijn eentje over aankopen, maar is steeds meer verbonden met andere consumenten, bedrijven en merken. Klanten communiceren met behulp van sociale netwerksites, door filmpjes op YouTube of in (anti-)merkgemeenschappen. Ook tussen bedrijven bestaan steeds meer contacten. Al deze moderne vormen van connectiviteit vragen om nieuwe analyses en strategieën, aldus de studie.
In The connected customer presenteren vier marketingonderzoekers van de Universiteit van Tilburg recente inzichten van vooraanstaande internationale marketingwetenschappers. De experts in The connected customer laten bijvoorbeeld zien hoe de klant omgaat met de grote hoeveelheid informatie. Soms wordt hij daardoor rationeler, actiever en meer betrokken, zoals in de relatie met zijn arts. Maar in andere situaties spelen emoties juist een belangrijker rol, of religiositeit. Emoties sturen de klant bij het selectief verwerken van informatie, wat kan leiden tot hogere merkentrouw. Een vaste geloofsovertuiging stuurt naar meer zekerheid. Zo blijken klanten met een vastere geloofsovertuiging hogere merkloyaliteit te vertonen voor alledaagse producten als mobiele telefoons en horloges.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSConsumenten beïnvloeden ook steeds meer elkaar bij het nemen van beslissingen. Fundamentele mechanismes die daarbij een rol spelen zijn sociale vergelijking en socialisatie, zo zeggen de onderzoekers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid