Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument gestuurd door andere klanten, ratio en emotie

De consument van nu wordt gestuurd door emotie, door de ratio en door sociale invloeden, blijkt uit de nieuwe publicatie The connected…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De hedendaagse consument beslist niet meer in zijn eentje over aankopen, maar is steeds meer verbonden met andere consumenten, bedrijven en merken. Klanten communiceren met behulp van sociale netwerksites, door filmpjes op of in (anti-)merkgemeenschappen. Ook tussen bedrijven bestaan steeds meer contacten. Al deze moderne vormen van connectiviteit vragen om nieuwe analyses en strategieën, aldus de studie.

related partner content for mobile comes here

In The connected customer presenteren vier marketingonderzoekers van de Universiteit van Tilburg recente inzichten van vooraanstaande internationale marketingwetenschappers. De experts in The connected customer laten bijvoorbeeld zien hoe de klant omgaat met de grote hoeveelheid informatie. Soms wordt hij daardoor rationeler, actiever en meer betrokken, zoals in de relatie met zijn arts. Maar in andere situaties spelen emoties juist een belangrijker rol, of religiositeit. Emoties sturen de klant bij het selectief verwerken van informatie, wat kan leiden tot hogere merkentrouw. Een vaste geloofsovertuiging stuurt naar meer zekerheid. Zo blijken klanten met een vastere geloofsovertuiging hogere merkloyaliteit te vertonen voor alledaagse producten als mobiele telefoons en horloges.

Consumenten beïnvloeden ook steeds meer elkaar bij het nemen van beslissingen. Fundamentele mechanismes die daarbij een rol spelen zijn sociale vergelijking en socialisatie, zo zeggen de onderzoekers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in