Themablog (4): Citrix Systems over contentmarketing
Ed Bezooijen, director marketing Citrix Systems Benelux, vertelt hoe Citrix concreet omgaat met contentmarketing, en wat voor mogelijkheden het biedt voor b2b marketing.
‘Contentmarketing’ is al langer een buzzword in marketing, maar toch ben ik ervan overtuigd dat het in onze branche om daadwerkelijke inhoud draait. Een eindeloze hoeveelheid Twitter-berichten uitsturen of een flashy Facebook pagina hebben, is niet de uitdaging. Je kunt duizenden fans hebben op dat soort platformen, maar het gaat er juist om dat je in de online communicatie met zakelijke doelgroepen binnen de verschillende kanalen relevante content deelt.´
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
Hoe komt Citrix aan verse content?
‘De corporate weblog wordt regelmatig ververst met nieuwe artikelen. Niet alleen over onze producten, maar ook over trends in de ‘industry’, analistenrapporten, tips & tricks en praktijkcases. De blog wordt ingevuld door verschillende mensen in de volle breedte van de organisatie – tot CTO Simon Crosby aan toe.’
‘Om de blog zoveel mogelijk attentiewaarde te geven, is besloten om een deel van de nieuwsaankondigingen via dit kanaal naar buiten te brengen. Dat zorgt er niet alleen voor dat journalisten en andere trendwatchers je blog vaker zullen bezoeken – je bereikt er ook nog eens mee dat de persberichten die je nog wél uitstuurt beter worden opgepikt door de media.’
‘Een medium dat zeker zo belangrijk is in onze socialmedia-strategie is video. Deze content bieden we aan via Citrix TV – ons eigen videokanaal met tutorials, case study interviews en (opnieuw) tips & tricks. Online Demo Center.’
Dat betreft corporate, maar wat gebeurt er op lokaal niveau?
‘Voor de lokale marketing- en PR-campagne zijn onze lokale woordvoerders regelmatig te vinden op online blogs van bijvoorbeeld Computable en Management Team, waarbij ze gebruik kunnen maken van de corporate content.’
‘We hebben daarnaast een actieve lokale bloggingcommunity; een netwerk van tientallen distributeurs, resellers en system integrators. IT-consultants die met Citrix-technologie werken, delen ook hun kennis met anderen. Alleen al op de blog van NGN schrijft een team van vijf bloggers regelmatig over ons.’
‘De invloed van bloggers is de afgelopen jaren sterk toegenomen en we verwachten dat deze trend nog wel even zal doorzetten. De doelgroep gaat steeds meer online op zoek naar informatie over producten – zowel voor de aankoop als erna, voor het oplossen van problemen.’
Het is daarom belangrijk om de banden met deze bloggers goed te houden en ze net zo goed op de hoogte te houden van ontwikkelingen als journalisten. Dat betekent dat ze ook welkom zijn in de perskamer van onze evenementen en toegang hebben tot artikelen, persberichten, enzovoorts.’
Delen
‘Vervolgens deel je deze content en bouwen je een sterke community op. Of dat nu via Twitter-account @CitrixEvents gaat of via de individuele Twitter-, LinkedIn- en Facebook-accounts van onze eigen mensen, het gaat erom dat je een interessant verhaal te vertellen hebt. En de ene keer is dat een mooie nieuwe video of verslag van een event, de volgende keer een artikel op de site van Management Team dat we via LinkedIn delen met onze connecties.’
Wat is de volgende stap in jullie social media-strategie?
‘Het integreren van al deze activiteiten. We hopen binnenkort een lokale communityblog live te kunnen laten gaan, met lokale blogposts van mensen binnen Citrix en externe bloggers, een koppeling met Twitter en Citrix TV en internationale blogposts. Op deze manier hebben we één centrale social media hub waarop we het laatste nieuws kunnen delen, duiding geven aan dat nieuws en ondersteunend materiaal kunnen leveren.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid