Overslaan en naar de inhoud gaan

Testresultaten top 5 oogbewegingen op pagina

In 2005 werden er drie onderzoeken verricht waarin de oogbewegingen van een bezoeker van een zoekpagina werden bekeken. Zoekresultaten bij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onderzocht kan worden welke posities in een lijst met zoekresultaten de meeste aandacht trekken. Bovendien kan bekeken worden of bezoekers juist naar de natuurlijke resultaten kijken of ook aandacht schenken aan de betaalde advertenties.
De vijf belangrijkste bevindingen van het recente onderzoek van MarketingSherpa zijn:

related partner content for mobile comes here

1 Korte concentratieperiode: 0,7 seconde
Bezoekers lezen niet de hele pagina maar zoeken snel naar de meest interessante resultaten. Twee derde van de consumenten kijkt minder dan 1 seconde (0,7 seconde) naar een resultaat en dan wordt besloten of het interessant genoeg is om er verder naar te kijken.

2 Copywriting is belangrijk
Omdat er nauwelijks een seconde naar het zoekresultaat gekeken wordt, is de keuze van woorden erg belangrijk. De beste tactieken zijn volgens MarketingSherpa onder andere het gebruik het zoekwoord in de titel, vet gedrukte woorden, hoofdlettergebruik, weergave van prijzen en telefoonnummers, en korte zinsnedes met zoekwoorden in plaats van lange zinnen.

3 Natuurlijke versus betaalde resultaten
Het onderzoek wijst uit dat natuurlijke resultaten meer gezien worden en meer kliks genereren dan de betaalde advertenties. Steeds meer marketeers investeren dus ook een groter deel van het budget in optimalisatie van de website.

4 Meerdere vermeldingen op een pagina
Gegevens over de oogbewegingen van bezoekers laten zien dat het effectief is om meerdere vermeldingen op een resultatenpagina te hebben. Bezoekers bekijken immers niet de hele pagina. Als de vermelding van je website overgeslagen wordt, krijg je geen tweede kans.

5 Shopping zoekmachines scoren in rechterkolom
Bezoekers bekijken de verschillende zoekmachines op verschillende manieren. Bij de meeste zoekmachines wordt weinig aandacht geschonken aan de advertenties aan de rechterkant behalve bij shopping zoekmachines zoals Shopzilla en NexTag. Dit komt waarschijnlijk omdat deze bezoekers vaak in een verder stadium zijn wat betreft het kopen van een product en dus serieuzer kijken naar de zoekresultaten. via

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in