'I love-campagne werkt nauwelijks'
Begin november 2005 schreef ik over het effect van de I Love campagne van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dat was hoog, stelde het departement zelf vast. Nu is er onderzoek van een derde: gedragsverandering is gering, zegt dat.
Nu komt YPCA (Your Personal Call Assistant) in samenwerking met De Vos & Jansen Marktonderzoek met uitkomsten uit haar Nationale Automobilisten Onderzoek die het tegendeel beweren.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuZo'n 7 procent van de Nederlandse automobilisten heeft het verkeersgedrag naar aanleiding van deze campagne aangepast.
Bijna 11 procent van de 60-plussers geeft aan het gedrag naar aanleiding van de campagne te hebben aangepast. (Die gingen dus nog langzamer rijden op de linkerbaan ;-)
"Op het bewustzijn van het eigen rijgedrag lijkt de campagne meer invloed te hebben gehad. Een vijfde deel van de respondenten (21,2 procent) geeft aan zich door de campagne bewuster te zijn van het eigen rijgedrag.
Van de respondenten ziet 18,5 procent de campagne als een effectief middel om agressie in het verkeer aan te pakken. Jongeren (t/m 29 jaar) en ouderen (50-60+) zijn hier het meest positief over. Een meerderheid van de respondenten (56 procent) geeft echter aan dat de campagne in hun ogen geen effectief middel is om agressie in het verkeer tegen te gaan."
Ze zien meer het effect van het puntenrijbewijs (52,4 procent), goed rijgedrag belonen (45,6 procent), meer controles (34,6 procent) en hogere boetes (30,3 procent).
Enquêtes die over eigen gedrag van mensen gaan moet je natuurlijk bij voorbaat wantrouwen als de pest, maar ze geven wel een indicatie.
In reactie op het eerdere bericht op Molblog werd al gesteld dat deze marketing van V&W de groep aso's niet zou bereiken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid