Overslaan en naar de inhoud gaan

Social media als CRM instrument

Social media zoals social networks, fora en communities vervullen voor bedrijven nu nog voornamelijk de rol van advertentiemedium. Volgens…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens hen vervullen social media de rol van CRM instrument. Hiermee wordt een ooit veelbelovende strategie, die bij de implementatie meestal verviel tot een verzameling logge systemen en databases, weer afgestoft. Het is inderdaad een gegeven dat social media bevolkt worden door consumenten die allemaal klant zijn van diverse bedrijven, waardoor deze hier hun klanten kunnen informeren, adviseren en servicen. Kortom, de relatie met deze klanten managen.

related partner content for mobile comes here

Dit klinkt interessant en ik sta hier grotendeels achter, maar toch plaats ik hier twee kanttekeningen bij:

1. binnen social media bepalen gebruikers (/consumenten/klanten) hoe waarover wordt gecommuniceerd, bedrijven en marketeers kunnen alleen door participatie in deze communicatie invloed uitoefenen;

2. actieve groepen binnen social media ontstaan en groeien organisch, zonder tussenkomst van derden (uitgezonderd het betreffende social medium zelf). Iets als de H&M Hyve lijkt hierop een uitzondering, maar ook hier zijn de gebruikers verantwoordelijk voor de groei, activiteit en communicatie.

Bedrijven en marketeers zouden beter lering kunnen trekken uit de elementen die social media succesvol maken en deze toepassen binnen hun eigen klantomgeving. Dus, faciliteer dat klanten met elkaar kunnen communiceren, ervaringen delen, elkaar helpen bij het gebruik van een product of dienst, etc. Leer hiervan. Participeer hierin zelf als gesprekspartner (bottom up) in plaats van manager/machthebber (top down) en grijp alleen in bij ongeregeldheden. Pas dan heb je een social medium in handen wat inderdaad als CRM instrument kan fungeren

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in