Overslaan en naar de inhoud gaan

“Reclametoezicht farma-industrie ligt stil

Het reclametoezicht op de farmaceutische industrie ligt al drie jaar nagenoeg stil. Zo'n zeven mogelijke opsporingsonderzoeken tegen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt mr. Astrid Meij, reclame-inspecteur bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in dagblad Trouw. Volgens haar zijn in de afgelopen drie jaar zeven opsporingsonderzoeken aangemeld door de inspecteurs die toezicht hielden op de marketing van de farmaceutische industrie. De leiding van de IGZ hield onderzoek tegen, omdat ze vindt dat problemen opgelost moeten worden via het zelfreguleringsorgaan CGR.

related partner content for mobile comes here

Meij heeft uit onvrede haar ontslag ingediend. Ze noemt onder meer een zaak waarbij er aanwijzingen waren dat een farmaceutisch bedrijf advertenties betaalde door een lobby van een patiëntengroep voor een geneesmiddel. Het gaat in dit geval volgens Trouw vrijwel zeker om fabrikant JanssenCilag, die een campagne van de patiëntenorganisatie Balans voor vergoeding van een ADHD-middel gedeeltelijk financierde. De CGR is door de inspectie van deze zaak op de hoogte gebracht, maar ondernam geen actie.

Volgens Meij zijn er ook opsporingsonderzoeken naar enkele seeding trials, waarbij neponderzoek is opgezet om een middel bij dokters te promoten, niet doorgezet. Inspecteurgeneraal Herre Kingma van de IGZ bevestigt dat zijn afdeling ' minder aan reclametoezicht' doet dan voorheen. Dit is het gevolg van het stellen van prioriteiten, zegt hij.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in