“Reclametoezicht farma-industrie ligt stil


Dat zegt mr. Astrid Meij, reclame-inspecteur bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in dagblad Trouw. Volgens haar zijn in de afgelopen drie jaar zeven opsporingsonderzoeken aangemeld door de inspecteurs die toezicht hielden op de marketing van de farmaceutische industrie. De leiding van de IGZ hield onderzoek tegen, omdat ze vindt dat problemen opgelost moeten worden via het zelfreguleringsorgaan CGR.
Meij heeft uit onvrede haar ontslag ingediend. Ze noemt onder meer een zaak waarbij er aanwijzingen waren dat een farmaceutisch bedrijf advertenties betaalde door een lobby van een patiëntengroep voor een geneesmiddel. Het gaat in dit geval volgens Trouw vrijwel zeker om fabrikant JanssenCilag, die een campagne van de patiëntenorganisatie Balans voor vergoeding van een ADHD-middel gedeeltelijk financierde. De CGR is door de inspectie van deze zaak op de hoogte gebracht, maar ondernam geen actie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVolgens Meij zijn er ook opsporingsonderzoeken naar enkele seeding trials, waarbij neponderzoek is opgezet om een middel bij dokters te promoten, niet doorgezet. Inspecteurgeneraal Herre Kingma van de IGZ bevestigt dat zijn afdeling ' minder aan reclametoezicht' doet dan voorheen. Dit is het gevolg van het stellen van prioriteiten, zegt hij.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid