Rapport: ‘Communicatie na Schipholcrash kon beter’
Bij het ongeval kwamen negen inzittenden om en raakten tientallen mensen gewond. C2000, het communicatiesysteem van de hulpdiensten, werkte niet goed na de crash. Hierdoor konden hulpverleners vaak geen verbinding krijgen met de meldkamer.
Ook de beoordeling van de ernst van de verwondingen van slachtoffers op de rampplek ging niet vlekkeloos. Lichtgewonden moesten worden opgevangen in een sportcentrum in Badhoevedorp. Daar arriveerden echter ook negentien ernstig gewonden. Een volledige lijst van alle passagiers en hoe het met hen was, liet bijna drie dagen op zich wachten. Familieleden wisten daardoor vaak niet hoe het met hun verwanten ging. Dit kwam door de problemen met C2000 en doordat er op de rampplek geen registratie plaatsvond van de gewonden.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaVerder was de informatievoorziening aan de dertien ziekenhuizen die de slachtoffers opvingen niet goed. Een ander punt van kritiek was de rol van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) na de crash. Medewerkers van de raad onder leiding van Pieter van Vollenhoven zorgden op de dag van de ramp voor grote irritatie bij de hulpverleners. Zij zouden de rampplek hebben betreden zonder zich eerst te melden. De OVV ontkent deze verwijten.
Burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer en voorzitter van de veiligheidsregio Kennemerland kan zich wel herkennen in de kritiek in het rapport. Hij stelde in een reactie dat de hulpdiensten in de regio waar mogelijk al zijn begonnen met het doorvoeren van verbeteringen.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken wilde geen reactie geven op de problemen met C2000. De Stichting Slachtoffers Vliegramp 25 feb 2009 wil nader onderzoek om te bepalen of inschattingsfouten bij de hulpverlening gevolgen hebben gehad voor de gewonden. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid