Publiekscampagne voor nieuw gezondheidslogo


Zo moet er een breed gedragen logo komen om consumenten te wijzen op producten met een gezondere samenstelling. Het is de bedoeling dat er in september een grote publiekscampagne volgt.
Het nieuwe gezondheidslogo is een initiatief van producenten Friesland Foods, Campina en Unilever, die er ieder een kwart miljoen euro in hebben geïnvesteerd. Een groot aantal supermarktorganisaties doet ook mee. Grote afwezige op de lijst is de marktleider Albert Heijn, die vorig jaar een eigen logo presenteerde. Maar Unilever voert nog gesprekken met Albert Heijn en hoopt dat de supermarkt op termijn toch overstag gaat. Veel producten kunnen in aanmerking komen voor het logo. De basis voor de beoordeling is afgeleid van internationale voedingsadviezen zoals die van de Wereldgezondheidsorganisatie. Om een onafhankelijk advies uit te brengen is er een raad van wetenschappelijke experts. Het keurmerk is er niet alleen voor echt gezonde producten, maar het komt ook op bijvoorbeeld frisdrank. Het gaat erom dat er minder ongezonde stoffen in zitten zoals suiker, zout en verzadigde vetten. "Er moet een groot draagvlak voor komen," aldus Bas van den Berg van Campina tegenover ANP. "We hebben gekozen voor een open systeem zodat iedereen kan meedoen. Op deze manier hopen we een wildgroei aan logo's tegen te gaan. Bovendien zijn er goede afspraken over de uitvoering."
Een groot aantal organisaties heeft zich inmiddels achter het logo geschaard. Supermarkten als Super de Boer, C1000 en de leden van inkooporganisatie Superunie, willen het logo ook op hun huismerken gaan voeren. Verder doen ook de cateraars en het Voedingscentrum mee. Bedrijven die willen deelnemen, moeten een vergoeding betalen. Hoe hoog dat bedrag is, ligt aan de omzet.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe Consumentenbond is echter niet zo enthousiast. De bond vreest dat mensen in het woud van keurmerken op voedingsmiddelen de weg kwijtraken. Bovendien is het logo zelf verwarrend volgens de Consumentenbond. Want de criteria zijn zo soepel dat er toch een logo komt te staan op bijvoorbeeld light ijs. Zo wordt de suggestie gewekt dat light ijs gezond is. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid