Overslaan en naar de inhoud gaan

Publiekscampagne voor nieuw gezondheidslogo

De initiatiefnemers van het dinsdag jl. gelanceerde levensmiddelenkeurmerk 'Ik Kies Bewust' hebben andere levensmiddelenproducenten en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo moet er een breed gedragen logo komen om consumenten te wijzen op producten met een gezondere samenstelling. Het is de bedoeling dat er in september een grote publiekscampagne volgt.
Het nieuwe gezondheidslogo is een initiatief van producenten Friesland Foods, Campina en Unilever, die er ieder een kwart miljoen euro in hebben geïnvesteerd. Een groot aantal supermarktorganisaties doet ook mee. Grote afwezige op de lijst is de marktleider Albert Heijn, die vorig jaar een eigen logo presenteerde. Maar Unilever voert nog gesprekken met Albert Heijn en hoopt dat de supermarkt op termijn toch overstag gaat. Veel producten kunnen in aanmerking komen voor het logo. De basis voor de beoordeling is afgeleid van internationale voedingsadviezen zoals die van de Wereldgezondheidsorganisatie. Om een onafhankelijk advies uit te brengen is er een raad van wetenschappelijke experts. Het keurmerk is er niet alleen voor echt gezonde producten, maar het komt ook op bijvoorbeeld frisdrank. Het gaat erom dat er minder ongezonde stoffen in zitten zoals suiker, zout en verzadigde vetten. "Er moet een groot draagvlak voor komen," aldus Bas van den Berg van Campina tegenover ANP. "We hebben gekozen voor een open systeem zodat iedereen kan meedoen. Op deze manier hopen we een wildgroei aan logo's tegen te gaan. Bovendien zijn er goede afspraken over de uitvoering."

related partner content for mobile comes here

Een groot aantal organisaties heeft zich inmiddels achter het logo geschaard. Supermarkten als Super de Boer, C1000 en de leden van inkooporganisatie Superunie, willen het logo ook op hun huismerken gaan voeren. Verder doen ook de cateraars en het Voedingscentrum mee. Bedrijven die willen deelnemen, moeten een vergoeding betalen. Hoe hoog dat bedrag is, ligt aan de omzet.

De Consumentenbond is echter niet zo enthousiast. De bond vreest dat mensen in het woud van keurmerken op voedingsmiddelen de weg kwijtraken. Bovendien is het logo zelf verwarrend volgens de Consumentenbond. Want de criteria zijn zo soepel dat er toch een logo komt te staan op bijvoorbeeld light ijs. Zo wordt de suggestie gewekt dat light ijs gezond is. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in