Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne brandwondenpreventie jonge kinderen

De Brandwonden Stichting is samen met Consument en Veiligheid een campagne begonnen ter voorkoming van brandwonden bij baby's dreumesen en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De campagne moet ouders bewust te maken van het gevaar van ongelukken tijdens alledaagse huishoudelijke situaties, zoals het omvallen van een kopje thee. Dit is volgens de initatiefnemers nodig omdat jaarlijks 2.000 jonge kinderen van nul tot vier jaar op een Spoedeisende Hulpafdeling worden behandeld als gevolg van een verbranding, waarvan 550 door thee.

related partner content for mobile comes here

Uit onderzoek blijkt dat niet onoplettendheid ten grondslag ligt aan deze ongevallen, maar een aantal misvattingen. Zo onderschatten ouders de kans op een verbranding en schatten zij de gevolgen ervan niet goed in, terwijl de gevolgen van een verbranding bij jonge kinderen groot zijn. Ook blijkt uit cijferst van de Brandwondencentra in Rotterdam en Beverwijk dat kinderen uit allochtone gezinnen een groter risico lopen op een verbranding. In de campagne wordt daarom extra aandacht geschonken aan het bereiken van allochtone ouders en verzorgers. De Brandwonden Stichting organiseert speciaal voor deze groepen voorlichtingsbijeenkomsten in samenwerking met de voorlichters in eigen taal en cultuur. Consument en Veiligheid ontwikkelt een pilot waarbij tijdens inburgeringscursussen voorlichting wordt gegeven ter preventie van verbrandingen.

De campagne, die ongeveer twee jaar zal lopen, wordt gevoerd op tv en radio en wordt ondersteund door voorlichting op consultatiebureaus. Op de website's van de Brandwonden Stichting en Consument en Veiligheid is voorts informatie te vinden over maatregelen om verbrandingen te voorkomen en over eerste hulp na een verbranding.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in