NGO hakt in op concurrentie


Zwitserse NGO, Solidar, nagelt George Clooney persoonlijk aan de schandpaal in een campagne om Nespresso (van Nestlé) te bewegen over te stappen op FairTrade. Op zich niets bijzonders, we beginnen gewend te raken aan dit soort harde campagnes van belangenorganisaties.
Maar wat wil het geval? Nespresso loopt voorop in het verduurzamen van hun keten. Ze hebben samen met Rainforest Alliance een eigen duurzaamheidsprogramma (AAA genaamd) opgezet dat wordt gecertificeerd door derde partijen waaronder Control Union. Bovendien betaalt Nespresso boeren ook nog eens beter dan wie ook. Zo verzekeren ingewijden mij.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSAls je leest wat de Zwitserse ngo wil, dan blijkt hun ware motief: eigen label eerst. Alles dat niet FairTrade is is per definitie oneerlijk in hun beleving. "Fairtrade - what else?"
De virale film van Solidar is een nieuwe stap in de ontwikkeling van verduurzaming: ngo's concurreren onderling op het scherpst van de snede en gebruiken daarvoor activistische methoden die geen reclamecodecommissie zou toestaan als het om bovengrondse consumentenmerken zou gaan. Stel je voor dat Douwe Egberts zo Nestlé zou aanvallen als FairTrade nu in feite met AAA doet…
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid