Nederlander reageert meer op mobiele ads dan Brit
Mobile advertising kan bij Nederlanders op meer respons rekenen dan bij de Britten. Van de Nederlandse mobiele telefoongebruikers heeft 28 procent wel eens actie ondernomen naar aanleiding van mobiele advertenties, terwijl dit slechts voor 9 procent van de Britse bellers geldt. Dit is een van de uitkomsten uit een rapport dat Deloitte vandaag lanceert tijdens het Mobile World Congress in Barcelona.
Het rapport ‘Addicted to connectivity: perspectives on the global mobile consumer’ geeft inzicht in hoe consumenten wereldwijd hun mobiele telefoon gebruiken.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVoor het onderzoek zijn 30.000 consumenten uit 15 verschillende landen ondervraagd.
Stephen Ward, partner bij Deloitte: ‘Het blijkt dat mobile advertising door consumenten per land erg verschillend ontvangen wordt. In Nederland negeert 66 procent van de mobiele telefoongebruikers advertenties op hun mobiel en geeft 28 procent aan wel actie ondernomen te hebben naar aanleiding van mobiele advertenties. Consumenten in het Verenigd Koninkrijk zijn sceptischer, daar negeert 88 procent de advertenties. Slechts 9 procent van de Britten onderneemt wel actie, terwijl dit in China maar liefst voor 41 procent van de ondervraagden geldt.’
Voor Nederlandse consumenten zijn de volgende factoren van positieve invloed op het accepteren van mobile advertising:
1. Als daardoor gratis gebruik gemaakt kan worden van een app of game (10 procent);
2. Als er een ‘koopje’ aangeboden wordt (6 procent);
3. Als de advertentie afkomstig is van een merk of product dat ze waarderen (5 procent);
4. Als het relevant is voor de locatie waar ze zich bevinden (5 procent)
Aan de andere kant zegt 46 procent van de Nederlandse ondervraagden mobiele advertentie berichten verwijderd te hebben.
Sms populairst op smartphone
Het onderzoek laat daarnaast zien dat sms’en het meest populaire middel blijft voor smartphonegebruikers om te communiceren. Op een dag bezoekt gemiddeld 34 procent van Nederlandse smartphonegebruikers een sociale netwerksite, gebruikt circa de helft e-mail op hun smartphone en 73 procent sms. In China, waar cijfers hoofdzakelijk gebaseerd zijn op professionals uit de grote steden, is het onderscheid nog groter tussen sms’en (93 procent) en het bezoeken van sociale netwerksites (30 procent).
Bijna 10 procent van de Nederlandse mobiele bellers gebruikt sms ten minste elk uur, bijna een derde doet dat om de paar uur. Bijna een kwart van de Nederlanders tussen 18 en 24 jaar zegt eens per uur of vaker een sms te versturen of te ontvangen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid