Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkwaarde Google: ruim 114 miljard dollar

Google is nog steeds het sterkste merk ter wereld, met een merkwaarde van ruim 114 miljard dollar.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is een waardestijging van veertien procent ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit BrandZ Top100 van Millward Brown, de lijst van de honderd sterkste en meest waardevolle merken wereldwijd. wordt gevolgd door (ruim 86 miljard dollar) en (ruim 83 miljard dollar). Microsoft en Coca-Cola, vorig jaar nog tweede en derde op de lijst, moeten dit jaar genoegen nemen met plaats vier en vijf.
De BrandZ Top 100 is de enige waardebepaling ter wereld die rekening houdt met het belang van merken voor consumenten en becijfert deze in dollars. De waarde is opgebouwd uit de financiële bijdrage van merken, de merkbijdrage vanuit de consument en een schatting van de merkgroei. De BrandZ database bevat informatie over duizenden merken in meer dan dertig landen. Daarvoor worden jaarlijks vele mensen ondervraagd. In totaal inmiddels meer dan één miljoen.
Technologiemerken zijn sterk vertegenwoordigd in de top 100. Er staan zeventien merken in de lijst en de eerste vier posities worden door technologiemerken Google, IBM, Apple en Microsoft ingenomen. Waar vele andere categorieën in het afgelopen jaar merkwaarde verloren, won deze sector zes procent. Nieuw in de lijst is social media merk , met een merkwaarde van 5,5 miljard dollar.
Ook de dertien aanbieders van mobiele telefonie in de top 100 vormen een belangrijke groep. China Mobile staat op plaats acht (ruim 52 miljard dollar). Vodafone, dat in Nederland ook een belangrijke positie inneemt, staat op de tiende plaats met een merkwaarde van ruim 44 miljard dollar en is daarmee Europa’s meest waardevolle merk.

related partner content for mobile comes here

Nederlandse merken

Dit jaar staat Shell, met een merkwaarde van ruim vijftien miljard dollar op de veertigste plaats in de wereldwijde lijst. Als enkel gekeken wordt gekeken naar de ranking in Europa, neemt Shell de negende plaats in. Douwe Egberts staat niet in de top 100, maar neemt wel de zesde plaats in op de lijst van merken met de grootste brand contribution: de tweede peiler van de BrandZ score. Het gaat hier om de kracht van het merk onder consumenten. Het Nederlandse biermerk Heineken tenslotte, is de nummer drie op de lijst van meest waardevolle biermerken wereldwijd.

De top 10 meest waardevolle merken (merkwaarde in miljard dollar)

1: Google 114.260
2: IBM 86.383
3: Apple 83.153
4: Microsoft 76.344
5: Coca-Cola 67.983
6: McDonald's 66.005
7: Marlboro 57.047
8: China Mobile 52.616
9: GE 45.054
10: Vodafone 44.404

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in