Google nummer 1 in Brandz Top100


De BrandZ Top100 is volgens de makers de enige waardebepaling ter wereld die rekening houdt met het belang van merken voor consumenten. Het bureau becijfert deze in dollars. De waarde is opgebouwd uit de financiële bijdrage van merken, de merkbijdrage vanuit de consument en een schatting van de merkgroei. De BrandZ database bevat informatie over duizenden merken in meer dan dertig landen. Daarvoor worden jaarlijks meer dan één miljoen mensen ondervraagd.
Technologiemerken zijn sterk vertegenwoordigd in de top 100. Er staan in totaal 17 merken in de lijst, en de eerste vier posities worden door technologiemerken Google, IBM, Apple en Microsoft ingenomen. Waar vele andere categorieën in het afgelopen jaar merkwaarde verloren, won deze sector zes procent. Nieuw in de lijst is social media-merk Facebook, met een merkwaarde van 5,5 miljard dollar.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOok de 13 aanbieders van mobiele telefonie in de top 100 vormen een belangrijke groep. China Mobile staat op plaats acht (ruim 52 miljard dollar). Vodafone staat op de tiende plaats met een merkwaarde van ruim 44 miljard dollar en is daarmee Europa’s meest waardevolle telefoniemerk.
Crisis en merkwaarde
Rob van Benthem, account director bij Millward Brown: 'In het afgelopen jaar is de totaalwaarde van de Top100 gestegen met zo’n vier procent en in de afgelopen vijf jaar is dit zelfs meer dan veertig procent. Hoewel vele merkcategorieën onder invloed van de economische crisis aan merkwaarde moesten inleveren, wordt de totaalwaarde hoog gehouden door sterke categorieën als technologie en mobiele telefonie. Automerken vormen de grootste groep dalers: hun merkwaarde daalde vijftien procent.'
Nederlandse bedrijven in de lijst
Dit jaar staat Shell, met een merkwaarde van ruim vijftien miljard dollar op de veertigste plaats in de wereldwijde lijst. Als enkel gekeken wordt gekeken naar de ranking in Europa, neemt Shell de negende plaats in. Douwe Egberts staat niet in de Top100, maar neemt wel de zesde plaats in op de lijst van merken met de grootste brand contribution: de tweede peiler van de BrandZ score. Het gaat hier om de kracht van het merk onder consumenten. Het Nederlandse biermerk Heineken tenslotte, is de nummer drie op de lijst van meest waardevolle biermerken wereldwijd.
De top 10 meest waardevolle merken (merkwaarde in miljard dollar):
1: Google 114.260
2: IBM 86.383
3: Apple 83.153
4: Microsoft 76.344
5: Coca-Cola 67.983
6: McDonald's 66.005
7: Marlboro 57.047
8: China Mobile 52.616
9: GE 45.054
10: Vodafone 44.404
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid