Zichtbaarheid van online advertising
Redactionele pagina’s blijken veel langer bekeken te worden dan bijvoorbeeld pagina’s op sociale sites of functionele sites. Ook special interest sites, bijvoorbeeld voor jongeren, worden veel langer bekeken.
Tjeerd Kooij, managing partner WebAds: ‘Er zijn nogal wat factoren van invloed op de zichtbaarheid van een advertentie. We wisten al dat redactionele pagina’s tot twee keer langer bekeken worden dan bijvoorbeeld pagina’s op een sociale site of een functionele site. Ook special interest sites worden veel langer bekeken. We zien dat niet alleen bij redactionele B2B websites, maar ook binnen het jongerensegment. Deze redactionele jongerensites worden per pagina veel langer bekeken dan pagina’s in social networks. Ook pagina’s binnen het lifestyle/gezondheidssegment worden veel langer bekeken.;
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisMinder posities, grotere formaten
Het advertentieformaat is van grote invloed op de zichtbaarheid van een online uiting. Rectangles en leaderboards zijn veelal het langst goed zichtbaar (meer dan 75 procent). De skyscraper doet het als formaat het minst goed. Dit formaat is gemiddeld korter in beeld en vaak beperkt of niet zichtbaar op de pagina.
WebAds is met ingang van 2010 gestopt met het aanbieden van de zogenaamde full banner, met name vanwege de beperkte mogelijkheden en daarmee geringe impact van dit formaat. Kooij: ‘Wij zien al langere tijd dat de meeste impact wordt bereikt met minder uitingen op een pagina enerzijds en grotere formaten anderzijds.’
Naast het type website is ook het tijdstip van de dag van invloed. ’s Middags en ’s avonds is de kijkduur 10 procent langer dan ’s nachts en ’s ochtends. Daarnaats bezoekt men in de vroege ochtenduren (tussen 6 en 9) korter een pagina. Het verschil in bezoekduur tussen dagdelen is bij functionele en redactionele sites groter dan bij sociale sites.
De Visibility-meting is in het eerste kwartaal van 2010 over het gehele WebAds netwerk uitgevoerd. Vorig jaar heeft WebAds in dezelfde periode een vergelijkbaar onderzoek ingezet. AdRime heeft data voor de Visibility meting verzameld op basis van ruim 9 miljoen online uitingen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid