Overslaan en naar de inhoud gaan

Zichtbaarheid van online advertising

WebAds onderzoekt jaarlijks de zichtbaarheid van online reclame uitingen middels het Visibility-onderzoek. Het online mediabureau bekijkt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Redactionele pagina’s blijken veel langer bekeken te worden dan bijvoorbeeld pagina’s op sociale sites of functionele sites. Ook special interest sites, bijvoorbeeld voor jongeren, worden veel langer bekeken.

related partner content for mobile comes here

Tjeerd Kooij, managing partner WebAds: ‘Er zijn nogal wat factoren van invloed op de zichtbaarheid van een advertentie. We wisten al dat redactionele pagina’s tot twee keer langer bekeken worden dan bijvoorbeeld pagina’s op een sociale site of een functionele site. Ook special interest sites worden veel langer bekeken. We zien dat niet alleen bij redactionele B2B websites, maar ook binnen het jongerensegment. Deze redactionele jongerensites worden per pagina veel langer bekeken dan pagina’s in social networks. Ook pagina’s binnen het lifestyle/gezondheidssegment worden veel langer bekeken.;

Minder posities, grotere formaten

Het advertentieformaat is van grote invloed op de zichtbaarheid van een online uiting. Rectangles en leaderboards zijn veelal het langst goed zichtbaar (meer dan 75 procent). De skyscraper doet het als formaat het minst goed. Dit formaat is gemiddeld korter in beeld en vaak beperkt of niet zichtbaar op de pagina.

WebAds is met ingang van 2010 gestopt met het aanbieden van de zogenaamde full banner, met name vanwege de beperkte mogelijkheden en daarmee geringe impact van dit formaat. Kooij: ‘Wij zien al langere tijd dat de meeste impact wordt bereikt met minder uitingen op een pagina enerzijds en grotere formaten anderzijds.’

Naast het type website is ook het tijdstip van de dag van invloed. ’s Middags en ’s avonds is de kijkduur 10 procent langer dan ’s nachts en ’s ochtends. Daarnaats bezoekt men in de vroege ochtenduren (tussen 6 en 9) korter een pagina. Het verschil in bezoekduur tussen dagdelen is bij functionele en redactionele sites groter dan bij sociale sites.

De Visibility-meting is in het eerste kwartaal van 2010 over het gehele WebAds netwerk uitgevoerd. Vorig jaar heeft WebAds in dezelfde periode een vergelijkbaar onderzoek ingezet. AdRime heeft data voor de Visibility meting verzameld op basis van ruim 9 miljoen online uitingen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in