Overslaan en naar de inhoud gaan

Marktpartijen doen oproep: stop greenwashing

Een consortium bestaande uit Dong Energy, InterfaceFLOR, Siemens en SITA roept het bedrijfsleven op transparanter te zijn op het gebied van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De oproep werd gedaan tijdens de bijeenkomst over transparantie en duurzaamheid met als titel 'Recht op de Feiten', die maandag 10 oktober plaatsvond in Nieuwspoort. Aan bod kwamen vraagstukken als 'hoe realiseren we in Nederland nu daadwerkelijke duurzaamheid?' en 'hoe voorkomen we greenwashing 2.0?'. In het discussiepanel zaten onder andere Z.K.H. Prins Carlos de Bourbon de Parme, Marieke van der Werf van het CDA en Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland.

related partner content for mobile comes here

Op de bijeenkomst werd geconstateerd dat transparantie bij groene claims vaak ver te zoeken is. Nog te vaak blijken achter 'groene' labels commerciële partijen te zitten, wordt een label niet onafhankelijk gecertificeerd, bestrijkt het label slechts één milieukenmerk en is volledige transparantie niet vereist, zo meenden de deelnemers. Bovendien is een deel van deze 'groene' keurmerken niet eens geaccrediteerd. Daarmee verwordt duurzaamheid tot marketinginstrument en draagt het niet bij aan de versterking van de Nederlandse economie. Naar aanleiding hiervan heeft het consortium van Dong Energy, InterfaceFLOR, Siemens en SITA het bedrijfsleven opgeroepen om zelf meer verantwoordelijkheid te nemen voor een duurzamere samenleving, in het belang van onze eigen leefomgeving en concurrentiepositie. Daarvoor is transparantie in de gehele levenscyclus nodig waarbij volledig en onafhankelijk inzicht in de milieu-impact van ieder geleverd product of dienst wordt gegeven, zo menen de initiators.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in