Overslaan en naar de inhoud gaan

Luisteren naar de consument

De consument is ongrijpbaarder dan ooit. Hij verdeelt zijn aandacht over steeds meer media, zapt weg als het reclameblok hem niet bevalt of…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Project Apollo is een van de meest grondige consumentenonderzoeken die ooit zijn gehouden. Arbitron en VNU verzamelen informatie over de levensstijl van 30.000 Amerikaanse huishoudens en gebruiken daarvoor apparaatjes die de mediaconsumptie van de deelnemers via elektronische signalen van uur tot uur registreren. Ook andere onderzoeksbureaus werken aan nieuwe, gedetailleerde onderzoeksmethoden. Ze spelen in op de groeiende behoefte bij adverteerders en mediabureaus aan kennis over het doen en laten van de consument.

related partner content for mobile comes here

Maar het is de vraag of met beter onderzoek de problemen van adverteerders op te lossen zijn. Want de problemen gaan dieper. Ze zijn al vaak genoemd: de consument zapt weg als er een reclameblok op tv komt, hij schermt zich af van de massamedia en kiest voor een personal video recorder om zijn eigen tv-avond samen te stellen. Wat betekent dat voor de toekomst van de reclame? En hoe moeten adverteerders de aandacht van de consument terugwinnen? Veel van de oplossingen die worden aangedragen, hebben een hoog ‘preken voor eigen parochie-gehalte’. Volgens dm’ers heeft dm de sleutel in handen, mediaplanners zijn van mening dat een slimmere inzet van media de oplossing biedt, terwijl de klassieke reclamebureaus roepen dat meer creativiteit in de reclame alle zorgen van de adverteerder wegneemt. Wie gelijk heeft, valt niet te zeggen. Zeker is wel dat merken meer en meer afhankelijk zullen worden van de gunst van de consument. Hoe verwerf je die gunst? Door allereerst heel goed te luisteren naar hoe, waar en wanneer de consument het liefst benaderd wil worden.

Bron: The Economist

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in