Luisteren naar de consument
Project Apollo is een van de meest grondige consumentenonderzoeken die ooit zijn gehouden. Arbitron en VNU verzamelen informatie over de levensstijl van 30.000 Amerikaanse huishoudens en gebruiken daarvoor apparaatjes die de mediaconsumptie van de deelnemers via elektronische signalen van uur tot uur registreren. Ook andere onderzoeksbureaus werken aan nieuwe, gedetailleerde onderzoeksmethoden. Ze spelen in op de groeiende behoefte bij adverteerders en mediabureaus aan kennis over het doen en laten van de consument.
Maar het is de vraag of met beter onderzoek de problemen van adverteerders op te lossen zijn. Want de problemen gaan dieper. Ze zijn al vaak genoemd: de consument zapt weg als er een reclameblok op tv komt, hij schermt zich af van de massamedia en kiest voor een personal video recorder om zijn eigen tv-avond samen te stellen. Wat betekent dat voor de toekomst van de reclame? En hoe moeten adverteerders de aandacht van de consument terugwinnen? Veel van de oplossingen die worden aangedragen, hebben een hoog ‘preken voor eigen parochie-gehalte’. Volgens dm’ers heeft dm de sleutel in handen, mediaplanners zijn van mening dat een slimmere inzet van media de oplossing biedt, terwijl de klassieke reclamebureaus roepen dat meer creativiteit in de reclame alle zorgen van de adverteerder wegneemt. Wie gelijk heeft, valt niet te zeggen. Zeker is wel dat merken meer en meer afhankelijk zullen worden van de gunst van de consument. Hoe verwerf je die gunst? Door allereerst heel goed te luisteren naar hoe, waar en wanneer de consument het liefst benaderd wil worden.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisBron: The Economist
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid