Overslaan en naar de inhoud gaan

Liegende logo's en huichelende huisstijlen

Heb je het gezien? Tuurlijk. Allang. Ongetwijfeld: het rood is groen. Sinds de alles onthullende documentaire 'Supersize Me' uit 2004, doet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Heb je het gezien? Tuurlijk. Allang. Ongetwijfeld: het rood is groen. Sinds de alles onthullende documentaire 'Supersize Me' uit 2004, doet McDonald's er alles aan om gezond te worden. Er zijn nu immers salades met een flinke zak dressing (slasaus). En omdat McDonald's nu zo supergezond is, willen ze ook natuurlijk ook een een supergezonde uitstraling. En daarom zie je sinds enkele maanden een grauw-kleurige kleur groen achter de 'M'. De kleur groen is precies de kleur groen van het stukje augurk wat al sinds mensenheugenis je hamburger ontsmaakt. Niemand op aarde gelooft dat McDonald's gezond is. Toch? Kom op.

related partner content for mobile comes here

I'm not buying it...

Er was dus ooit een logo-presentatie. Mannetje. Fors montuur bril. Stereo-typisch zo'n ontwerper*. Twee floamboards. Het oude logo en het nieuwe logo. Prachtig verhaal. Stukje bevlogenheid erin. Grote climax... en dan draait hij het tweede foamboard om: precies hetzelfde logo, alleen is het rood nu vervangen door pmskleur: augurk. Prachtig. Applaus. 'Hoe komen ze er op...' mompelt het ene directielid tegen het andere directielid. Dit moet het gaan worden.

Maarrrrr... ik voel het niet. Na een Big Mac en een salade zwemmend in de saus, voel ik me toch alles behalve gezond. Het klopt niet. Tuurlijk is McDonald's ongezond, maar ze willen zo graag gezond lijken. Een prachtig voorbeeld van een liegend logo.

En nog een voorbeeld: Shell. Shell had hetzelfde kleurenpalet als de oude McDonald's: rood en geel. En als vorm een schelpje. Een schelpje! Symbool voor bescherming van de levende flora van de zee. Elke keer als ik het zie, moet ik er weer om grinniken. Shell... What the hell? En mocht ik tanken bij Shell, dan denk ik toch altijd: 'dit is niet heel erg leuk voor de planeet, wat ik nu doe.'

Liegende logo's maken meer kapot dan je lief is. Ze kloppen niet. Ik geloof ze namelijk niet. Bij Burger King voel ik me veel minder bedonderd. Of als ik tank bij Texaco, dan huichelt die huistijl veel minder. En daar voel ik me prettiger bij.

Ken jij ook voorbeelden van liegende logo's?

Groet Armijn*

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in