Overslaan en naar de inhoud gaan

Goed volk schreeuwt niet. Of wel?

'Goed volk schreeuwt niet.' Een van de uitingen uit de Volkskrant-campagne levert online behoorlijk wat discussie op.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'Uitgerekend mijn Volkskrant probeert het 'volk' wijs te maken dat het niet gepast is om te schreeuwen, als je bij 'goed' wilt horen', schrijft Bennink in zijn column. 'Als er één moment is in de naoorlogse vaderlandse geschiedenis om je longen uit je lijf te krijsen, te schreeuwen tot je keel bloedt, dan is dat nu.'

De reacties op zijn veelal anoniem en variëren van 'Mensen die het gevoel hebben dat niemand naar hen luistert schreeuwen vaak' tot 'Bennink heeft gelijk, maar de kunstenaars hebben ook al geschreeuwd en het heeft geen bal geholpen.'

Op het openbare van Bennink reageren een aantal collega's uit het reclamevak, waaronder Pim Gerrits, creative director bij KesselsKramer. Hij zegt: 'Wat een belachelijke column, collega Bennink. Je aanname dat niet schreeuwen gelijk staat aan 'stil zijn... en je grote bek houden', is werkelijk te simpel voor woorden. Niet schreeuwen betekent namelijk dat je open staat voor de dialoog en dat je bereid bent te luisteren naar andermans argumenten in plaats van 'te schreeuwen tot je keel bloedt'. Schreeuwen is een daad van frustratie en verongelijktheid. 'If you can't win by reason, go for volume', zei Calvin al. Van geschreeuw is nooit iemand wijzer geworden. Dat blijkt wel uit een roeptoeterende haatklacht vol halve waarheden als deze.'

Waarop Bennink reageert: 'Ik vind het de grootste KUT campagne die Kessels Kramer ooit heeft gemaakt. Bizar slecht voor zo'n topbureau.' Hein Mevissen (regisseur en medeoprichter John Doe) maakt ook de vergelijking met de campagne ;Schreeuw om Cultuur&;">'Schreeuw om Cultuur'. 'Schreeuwen, dan weer niet schreeuwen. Je vraagt je af wat ze nu willen.'

Bennink eindigt overigens positief: 'Het is de eerste krantencampagne waar over wordt gediscussieerd sinds de Trouw-campagne. Het maakt de tongen los. Ik vind het niks, maar er wordt wel over geluld. Wees er blij mee.'

In het volgende nummer van Adformatie laat ook columnist Harry Obdeijn zijn licht schijnen over de Volkskrant-campagne. Brievenbus <-- in de gaten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in