Gratis producten leiden tot negatievere beoordelingen
Sanne Meussen deed met Tim Smits onderzoek aan de KU Leuven naar de effecten van hoge en lage kortingen op daily deal-websites.
Consumenten lijken nog steeds gevoelig voor diensten die met hoge kortingen worden aangeboden op daily deal websites als Groupon. Als dienstverleners erover nadenken om een advertentie op een daily deal site te plaatsen, moeten zij rekening houden met de gedachte dat, naarmate de kortingen hoger worden, de verwachte kwaliteit bij de consumenten daalt. Een lagere verwachte kwaliteit zorgt vervolgens weer voor een kleinere kans op een herhaalaankoop.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisUit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de daily deals met een relatief lage, procentuele korting de meeste kans op een goede kwaliteitsverwachting en daarmee de grootste kans op een herhaalaankoop teweeg brengt. Maar consumenten voelen zich het meest aangetrokken tot de advertenties met de hoge kortingen.
Gratis producten leiden op alle punten tot negatievere beoordelingen. Om als aanbieder te zorgen dat de consumenten terugkeren voor een tweede aankoop zal hij moeten zorgen dat de kwaliteit van de dienst niet ten koste gaat van de hoge kortingen waarmee zij aangeboden worden.
Bovendien bevordert een goede service en een goede kwaliteit altijd de mond-tot-mondreclame, wat uiteindelijk de beste manier is om het imago van een organisatie te verbeteren en nieuwe, terugkerende klanten te winnen.
Lees het hele artikel in Tijdschrift voor Marketing, nummer 2.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid