Overslaan en naar de inhoud gaan

Kersteffect op luistercijfers

De radio luistercijfers van de meetperiode december-januari laten nagenoeg dezelfde ranking zien als in de meetperiode ervoor.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Radio 2, op nummer één, Radio 3FM op nummer twee en Sky Radio op nummer drie. De lijst van marktaandelen in de meetperiode december 2012- januari 2013 (Bron: NLO/Intomart GfK, doelgroep 10+, week 6-24 uur) wordt aangevoerd door de radiozenders die het meest aan Kerst doen.

related partner content for mobile comes here

De Top 2000 levert Radio 2 een marktaandeel van 13,0 procent op, dat is overigens wel fors (-0,6 pct) minder dan in dezelfde meetperiode vorig jaar. Radio 3FM (Serious Request) heeft een marktaandeel van 12,1 procent en groeit daarmee met maar liefst 1,3 procent. Sky Radio, ‘de’ Kerstzender laat ook forse groei zien. Het stijgt met 1,2 procent naar een marktaandeel 10,4 procent.

In de volgende meetperiode, januari- februari (rapportage 19 maart), zal het kersteffect niet meer zichtbaar zijn. Normaalgesproken nam 538 of ORN de eerste plaats dan weer over, maar met de recente ontwikkelingen in de marktaandelen is dat niet meer zeker.

Stijgers
Los van Radio 3FM en Sky Radio zijn er nog twee forse stijgers. In vergelijking met dezelfde meetperiode vorig jaar, stegen zowel Radio 1 als Q-music met 0,7 procent in marktaandeel. Radio 1 kwam uit op 6,7 procent, Q-music heeft een marktaandeel van 6,2 procent. E Power Radio (dat de commerciële regionale stations vertegenwoordigt), deed het ook goed. Het steeg met 0,4 procent en komt uit op een marktaandeel van 4,9 procent.

Dalers
Anders dan Radio 2 zijn er ook nog een aantal sterke dalers. 538 moet weer flink marktaandeel inleveren ten opzichte van dezelfde meetperiode vorig jaar: -1,3 procent. Het staat in deze meetperiode op de vijfde plaats met een marktaandeel van 9,4 procent. ORN verliest 0,7 procent en komt uit op 10,2 procent (vierde plaats). 100%NL daalt met 0,7 procent naar een marktaandeel van 3,4 procent.

Radio 5 daalt net als in vorige meetperiode met 0,5 procent in marktaandeel (nu 2,2 pct).

Slam!FM weet de vrije val niet te stoppen en daalt ook nu weer fors. Het verliest 0,6 procent en heeft nu 1,7 procent.

Stuivertje wisselen
De enige verandering in de ranglijst is onderin te vinden. BNR Nieuwsradio verliest 0,1 procent marktaandeel en komt daarmee uit op 0,6 procent. Daarmee wordt het voorbijgestreefd door Sublime FM dat er juist een tiende procent bijpakt om uit te komen – ook – op 0,6 procent. Achter de komma valt het percentage in het voordeel van de laatste uit.

Klik op onderstaande tabel om te vergroten:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in