Intermediair Mooiste Cover 2009 in categorie vakbladen


De uitslag lag al op straat. Mediafacts bleek eerder dan het strikte embargo te zijn bezorgd, dus de makers van de VPRO-Gids wisten al dat ze de overall winnaar van de prijs voor de Mooiste Cover 2009 waren.
Eind vorig jaar werd bekend dat in de categorie relatiemagazines Schretlen-clientenmagazine van Scripta Media gewonnen had en in de categorie Publiekstijdschriften de VPRO-Gids.
Gisteren was dus de laatste categorie aan de beurt, (de belangrijkste natuurlijk!) die van de vakbladen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Genomineerden waren:
- Tijdschrift voor Marketing (nr. 2 2009) Design in 2009: tussen recessie en accountability
- Creatie (nr. 5 2009) ‘Pull to edit’
- Boekman. Tijdschrift voor Kunst, Cultuur en Beleid (nr. 79 2009) De canondiscussie
En de winnaar: Intermediair (nr. 4 uit 2009) Scheiden is voor dommen.
Vakblad?
De eeuwige discussie blijft, is Intermediair wel een vakblad? En zo ja, voor welk vak dan? Bij Tijdschrift voor Marketing is het duidelijk, net als duidelijk is dat Creatie voor de creatieven is, en de ondertitel van Boekman, Tijdschrift voor Kunst, Cultuur en Beleid zegt ook voldoende.
Is het zoeken van werk een vak? In deze tijden van recessie en economische tegenspoed, wellicht. Geïnteresseerd zijn in je carrière, is zeker geen vak.
Maar afgezien van bovenstaande vraagtekens, is de winnende cover van Intermediair wel een hele mooie.
De jury over de cover: ‘Gebruikmakend van het cliché dat voormalige stelletjes elkaar van foto's afknippen, scheuren of met stift zwart maken, “scheurde” de redactie van het vakblad de wederhelft van deze intieme coverfoto. Ook het feit dat daardoor een gedeelte van de inhoudsopgave te zien werd, vindt de jury een hele slimme vondst.’
Jaap Biemans, art director en fotograaf/illustrator van Intermediair nam de prijs in ontvangst.
Jaap Biemans liet in de presentatie die hij samen met creatief directeur Sanoma Uitgevers Rob van Vuure (‘Ik ben nu geen hoofdredacteur’) voor de uitreiking hield, zien dat hij zijn ogen goed open houdt voor wat andere bladen met hun covers ‘ doen’. Biemans en Van Vuure lieten vele voorbeelden zien van split run covers, verschillende covers voor hetzelfde nummer.
Revolutie in print
Rob van Vuure: ‘Er is op dit moment niet alleen een digitale revolutie aan de gang, maar ook een printrevolutie.’ Gebruik de mogelijkheden die deze revolutie biedt, zei hij. ‘De kosten van een split run cover zijn 350 euro.’ Dat is niet veel. Van Vuure vindt het een mooie kans voor bladen om op te vallen. En: voor hetzelfde blad heb je soms te maken met verschillende doelgroepen. Mannen, vrouwen, diverse leeftijdsgroepen. Met split run covers kun je ze afzonderlijk aanspreken.
‘Eigenlijk wordt het al regelmatig gedaan’, zei Van Vuure. ‘Split run wordt ook gedaan door middel van price off, outserts, gimmicks, tasjes, ga maar door. Losse verkoop heeft altijd al een agressievere benadering gehad.’
De vele voorbeelden die Van Vuure en Biemans lieten zien, varieerden van de 21 covers die Radio Times maakte naar aanleiding van 21 jaar bestaan van Comic Relief (Clinic Clowns), de 160 duizend verschillende covers van het Duitse Cicero. Of wat Vanity Fair met zijn Afrika-special deed, een doorlopende cover als het ware. Twintig bekende mensen door Annie Leibovitz op de foto gezet. Jaap Biemans: ‘Sommige exemplaren zijn erg gewild onder verzamelaars.’
Van Vuure: ‘ Je hoeft niet te wachten op een speciaal moment om met een split run cover te komen, je kunt elk moment aangrijpen.’
Biemans heeft zelf ook ervaring met split run covers, zijn Intermediair deed het tijdens de Amerikaanse verkiezingen in 2008 met Obama.
Er is wel een grote ‘maar’ bij het gebruik van verschillende covers voor hetzelfde nummer: verwarring bij de consument. ‘ Dat is een grote zorg’, aldus Van Vuure. Neem bijvoorbeeld het magazine Glamour, dat net als Autovisie met een andere (rustigere) cover voor de vaste abonnees komt. ‘Lezers vragen zich af als ze het nummer in de schappen zien liggen, “heb ik die al?”. Dat is een probleem waar Van Vuure zelf het antwoord nog niet op heeft.
Natuurlijk zijn er allemaal verstandige redenen om voor een split run cover te gaan, maar Biemans gaf ook nog een eerlijke reden: ‘Soms kan de redactie gewoon niet kiezen welke cover het mooist is’.
Van Vuure had een tip voor de redacties van opiniebladen als De Groene Amsterdammer, HP/De Tijd en Vrij Nederland: kom voor de verkiezingen met split run covers.
Misschien wint een split run cover dit jaar de Mooiste Cover 2010.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid